Jaffa

Glindow

Jaffa

Berichtdoor Glindow » 06 Aug 2012, 18:04

Vandaag 6 augustus was ik weer eens samen met oud collega J.v.R op karwei bij de IGMA we moesten bij H.F. zijn voor wat informatie. En daar kwam ik de oude Jaffa kraan weer tegen en kon het niet laten om een paar foto's te maken. Als je spreekt van een kraan die zijn geld heeft opgebracht dan is dat deze wel.
Groet, Peter

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mcdermoth

Re: Jaffa

Berichtdoor Mcdermoth » 10 Aug 2012, 22:11

Nog een beetje IGMA.

Kraan 86

Afbeelding

Pneumaat 3 en pneumaat 4 op de pier in de Vlothaven, Jaffa kraan buitenop.
De pneumaten zijn er niet meer, nu staan er twee Siwertells.
Eén pneumaat hadden ze nog verkast naar de Amerikahaven en heeft daar nog jaren zonnebloempitten gelost voor de CMS, tegenwoordig lossen ze daar met Kraan 2 of een Sennebogen 850 met elektromotor.
De pneumaat produceerde het meeste geluid, de Sennebogen het minste en Kraan 2 het mooiste.

Afbeelding Afbeelding

Nog een servicekraan van de IGMA Kraan 78 ( de rechter :) ) Kraan 83 en Kraan 86.

Afbeelding Afbeelding

Kraan 2 er ook maar bij posten hier.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bartsoede

Berichtdoor bartsoede » 25 Apr 2014, 11:35

Nieuw op dit Forum, met beroepsmatige interesse:

Weet iemand of er archieven nog ergens verdere informatie over de Jaffa kraan op kraanponton86 te vinden zou kunnen zijn?
Tekeningen, diagrammen, etc. alles zou kunnen helpen (t.b.v. nieuwe stabiliteitsberekeningen voor dit ponton).

Vriendelijke groeten,
Bart Soede (SARC BV)
Figee

Berichtdoor Figee » 25 Apr 2014, 13:08

Bart,

Ik neem aan dat je contact hebt met IGMA,en als daar niets is wordt het moeilijk,of er moeten nog wat fanatiekelingen zijn zo als hier,die er nog een archief op na houden.

Jaffa is later overgenomen door Stork,maar of die nog wat bewaard hebben van de oude kranen....?

Een beetje copy en past hier wie weet heb je er wat een :
In 1951 werd het bedrijf overgenomen door Stork, waarna in 1952 de naam werd gewijzigd in N.V. Machinefabriek Stork-Jaffa. Het productiepakket veranderde de eerste decennia niet echt. binnen de transportwerktuigen kwamen vliegtuigliften tot ontwikkeling. Stuurinrichtingen voor schepen bleven belangrijk, terwijl (semi)-automatische doseersystemen een belangrijke nieuwe pijler werden.

In 1977 volgde de integratie binnen de Stork-gelederen in de in 1975 gevormde divisie Bepak (Bottling and Packaging Systems), waarbij Jaffa vanwege de ligging en ruimte de centrale directie ging herbergen. In 1998 werd het restant van Jaffa overgeplaatst naar de Stork-vestiging in Raamsdonksveer die op zijn beurt in 2002 weer werd samengevoegd met de productielokatie in Amsterdam.

En anders wordt het met een rolmaat en meetlat aan de gang. :roll:

Succes met je project,Jan
bartsoede

Berichtdoor bartsoede » 06 Mei 2014, 10:40

Nou heb ik een lasermeter, maar toch. Het zal inderdaad wel opmeten worden.
Ik ga een hellingproef uitvoeren op het ponton, het is lastig als we het gewichtt en de afmetingen van de kraan niet kennen, maar met wat trucs komen we daar wel uit.
In ieder geval bedankt,
Bart.
tumble

Berichtdoor tumble » 29 Mar 2015, 11:21

Ik ben benieuwd of de drijvende kraan, nummer 72, nog ergens bestaat. Of een van zijn zusjes. Ik heb op deze kraan rond 1954 een jaar of twee gewoond. Mijn vader was kraanschipper bij de Dienst der Havens en Handelsinrichtingen te Amsterdam.
Ik heb slechts een "mager" fotootje uit die tijd waar de kraan op staat. Ik ben op zoek naar betere fotos en ben ook benieuwd of er nog fotos zijn van de woning aan boord. Als 3 jarige weet je daar niets meer van ;-)

Wij lagen vaak in de houthaven. Ik heb daar de kranen nog ooit een keer gezien (zo rond 2000 meen ik), maar daarna niet meer.

Alvast bedankt
Sietse Groen

Afbeelding

Terug naar “Overige kranen”