Industriële kraan binnen Kamp Vught

Problemen met foto's, het forum? Stel dan hier je vraag!
Bits & Pieces

Industriële kraan binnen Kamp Vught

Berichtdoor Bits & Pieces » 06 Mar 2014, 10:03

Hallo

Mijn naam is Peter van Kaathoven en ben enkele jaren onderzoek aan het doen betreffende Kamp Vught.

Met name naar het "Zerlegebetrieb". Het "Zerlegebetrieb" is de officiële naam voor de door de Duitse Bezetter opgezette vliegtuigsloperijen in Europa. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, ruimde de Duitsers bezetter, vele gecrashte geallieerde en Duitse vliegtuigen op en brachten de restanten naar verzamelplaatsen in Utrecht en Kamp Vught. Op beide locaties werden de wrakken over het spoor per trein aangevoerd. Daar werden de wrakken ontdaan van bruikbare onderdelen en de restanten gingen naar de smeltovens in het Ruhrgebied. Dit alles ten behoeve van de Duitse oorlogsindustrie.

Bij de sloperij was er ook een industriële kraan aanwezig. Volgens ooggetuige is deze kraan door Vught aangevoerd. Na aller waarschijnlijkheid heeft de Duitse bezetter deze kraan ergens gevorderd.

Weet iemand misschien meer over deze kraan....?

Vriendelijke groet

Peter

Afbeelding
Figee

Re: Industriële kraan binnen Kamp Vught

Berichtdoor Figee » 09 Mar 2014, 14:04

Peter,

Welkom op dit forum.
Had al even in mijn "archief" gekeken maar kon niets gelijkwaardig vinden.
Het is natuurlijk wel een heel oud kraantje,je moet de foto maar net in je bezit hebben.
Even afwachten maar misschien komt er nog iemand die meer weet over deze kraan.

Groeten Jan.
Glindow

Berichtdoor Glindow » 11 Mar 2014, 14:34

Bits & Pieces schreef:Hallo

Mijn naam is Peter van Kaathoven en ben enkele jaren onderzoek aan het doen betreffende Kamp Vught.

Met name naar het "Zerlegebetrieb". Het "Zerlegebetrieb" is de officiële naam voor de door de Duitse Bezetter opgezette vliegtuigsloperijen in Europa. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, ruimde de Duitsers bezetter, vele gecrashte geallieerde en Duitse vliegtuigen op en brachten de restanten naar verzamelplaatsen in Utrecht en Kamp Vught. Op beide locaties werden de wrakken over het spoor per trein aangevoerd. Daar werden de wrakken ontdaan van bruikbare onderdelen en de restanten gingen naar de smeltovens in het Ruhrgebied. Dit alles ten behoeve van de Duitse oorlogsindustrie.

Bij de sloperij was er ook een industriële kraan aanwezig. Volgens ooggetuige is deze kraan door Vught aangevoerd. Na aller waarschijnlijkheid heeft de Duitse bezetter deze kraan ergens gevorderd.

Weet iemand misschien meer over deze kraan....?

Vriendelijke groet

Peter

Afbeelding

Peter.
Via mijn kennis G.J. heb ik geïnformeerd naar de door jouw genoemde kraan. Hij heeft mijn vraag doorgespeeld naar zijn Duitse contacten. Het resultaat is dat het volgens hen voor 99% zeker gaat om een kraan van het fabricaat Ardelt gezien de giekconstructie. Zie de onderstaand foto's ter vergelijking. Dus is het een kraan van Duits fabricaat.

Hopelijk heb je wat aan deze gegevens.

Groet, Peter

Afbeelding

Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 12 Mar 2014, 15:18

Duits fabricaat,

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Zoek er maar eentje uit, op deze site staan er genoeg :geek:

http://www.hardconn.de/krupp.htm
Glindow

Berichtdoor Glindow » 07 Apr 2014, 14:12

Ik kom nog even terug op mijn melding dat het om het fabricaat Ardelt zou gaan.
Echter ik kreeg bijgaande foto en als we de foto uit het kamp en de nieuwe foto naast elkaar leggen dan zien we dat ze kloppen voor wat betreft de uitvoering.
En dit is een kraan gebouwd door P.M. Duyvis.
Dus zou het zomaar GEEN Ardelt kraan maar zomaar een Duyvis kunnen kraan zijn.
Wie het werkelijk weet mag het zeggen.

Groet, Peter

Foto links kamp Vught, rechts fabricaat P.M. Duyvis.

Afbeelding Afbeelding
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 09 Apr 2014, 23:54

Knap Peter dat je al zover bent gekomen. Lijkt wel het spelletje 'zoek de verschillen'

Bij jouw foto heeft de kraan een schijvenblok voor de giek versteldraad, die van de beeldbank heeft dat weer niet.
Voor de rest lijkt hij er wel verdacht veel op. :)
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Bits & Pieces

Berichtdoor Bits & Pieces » 27 Apr 2014, 17:57

Hallo Heren

Was ik eindelijk overtuigd dat het hier om een Ardelt kraan ging, niet dus.
Mooi om te zien dat mensen niets zomaar zaken voor waar aannemen en door blijven spitten.

Vriendelijke groet

Peter

Terug naar “Helpdesk”