Even voorstellen: ex Munsters HMC!

Stel jezelf hier voor.
tamarindo_seco

Even voorstellen: ex Munsters HMC!

Berichtdoor tamarindo_seco » 30 Aug 2014, 18:03

Hallo, ik heb per toeval dit forum gevonden. Inmiddels is het alweer 22 jaar geleden dat ik actief was in de wereld van de havenkranen maar ik nadien altijd nog met bewondering gekeken naar deze installaties in havens. Ik werkte destijds bij Munsters HMC waar ik startte als engineer (maken van o.a. statische berekeningen) daarna als projectleider, weer later als calculator op de binnendienst en net enige maanden voor het doek viel bij de verkoop buitendienst.

De twee kranen bij Seaport terminals heb ik begroot en het waren pallet losinstallaties. Voor die tijd heel erg modern en ontworpen in samenwerking met Croese engineering. Bij BNFW stonden ook fruitlosinstallaties waarbij het fruit via een slurf recht naar boven moest en dan met een overdekte kat naar achteren en weer loodrecht naar beneden. Wij deden het heel anders. Wij deden hijsen en katrijden tegelijk waardoor de bewegingsoverlapping tijd bespaarde. Vervolgens werden de pallets vooraan in het portaal gezet waar forklifts de pallets uit de carrier trokken, naar achteren reed en ze in een lift zetten. De carrier had in de tussentijd de volgende pallets alweer te pakken. De overslagcapaciteit was hierdoor veel groter dan die van de concurrentie. Overal was belangstelling voor dit concept en Bremerhafen wilde tot bestelling overgaan maar het faillissement was al aangevraagd. Ook waren we heel dichtbij een order bij Hull bulk handling totdat ook die lucht kregen van de financiele situatie bij ons. Al met al heel jammer. Ik heb nog wel wat foto's van leuke projecten en die zal ik wel een uploaden!
xilence
Site Admin

Re: Even voorstellen: ex Munsters HMC!

Berichtdoor xilence » 30 Aug 2014, 18:50

Welkom op het forum. ;) leuk om iemand op het forum te hebben die meer weet van de Munster kranen afweet. Ik zie graag de beloofde foto's tegemoet. 8-)
Ron H

Berichtdoor Ron H » 30 Aug 2014, 19:31

Leuk,

Bij het topic "overige kranen" en dan pag 2 bijna onderaan, is een topic speciaal voor die HMC palletkranen. Ben benieuwd.
robbie

Berichtdoor robbie » 31 Aug 2014, 21:46

Klein wereldje,ik heb nog aan die palletkranen gewerkt.De elektrische installatie van de kraan zelf(holec)
Was een heel mooi systeem en inderdaad interesse van over de hele wereld.jammer dat dit door het faillisement
nooit verder gegaan is...was een trieste periode voor die mensen van hmc.
Nu komt al het fruit in reefers,einde tijdperk van fruitpallets lossen
Figee

Berichtdoor Figee » 01 Sep 2014, 21:03

tamarindo_seco schreef: Bij BNFW stonden ook fruitlosinstallaties waarbij het fruit via een slurf recht naar boven moest en dan met een overdekte kat naar achteren en weer loodrecht naar beneden

Tamarindo,

Ook welkom op dit forum,leuk weer andere kranenbouwers te zien hier.
Jij sprak over BNFW met de fruitkranen,bedoel je deze,deze zijn gebouwd bij Figee,wij noemde ze bananenkranen omdat ze meestal banen losten.
Dit was allemaal lopendeband werk.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Jan.
tamarindo_seco

Berichtdoor tamarindo_seco » 05 Sep 2014, 20:58

Nee die waren het niet het waren kranen met portaal en kat van Bailey

Terug naar “Voorstellen”