S.H.V.

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 606
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

S.H.V.

Berichtdoor Mcdermoth » 29 Nov 2013, 22:48

Steenkolen Handels Vereeniging

Afbeelding

1957, vier bruggen van de S.H.V. aan de Waalhaven Pier 5.

Afbeelding

Een uniek ontwerp van Ir. Valstar en gebouwd door Stork.

Afbeelding

In tegenstelling tot de gangbare bruggen, konden de voor-en achterpoten onafhankelijk van elkaar rijden.
Door deze scheefstelling werd het mogelijk om met twee of drie bruggen tegelijk op één ruim te werken.

Afbeelding

Afstand voor-en achterpoten 55 meter, klap 43 meter en een hoogte onder de brug van 18 meter.
Ron H
Berichten: 341
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 12:30
Locatie: Minderhout (B)

Re: S.H.V.

Berichtdoor Ron H » 30 Nov 2013, 10:07

oh, zat er dan boven de voor- en achterpoten een draaipunt met de hoofdligger? De kraan stond dan niet meer haaks op de kade dus?
ward leonard
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: S.H.V.

Berichtdoor ward leonard » 01 Dec 2013, 13:48

Hoe deed men dat? als je "scheef" staat id de afstand tussen voor en achterpoot groter.
kon de ligger misschien schuiven over de pendelpoot? en hoeveel graden kon hij scheef staan?

Als ik het goed heb staan 2 van deze kranen voor een 3e of 4e leven nu aan de missisipie haven bij Steinweg.

Maarten
Gebruikersavatar
cranebird
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 13:38
Locatie: Ridderkerk

Re: S.H.V.

Berichtdoor cranebird » 01 Dec 2013, 21:08

Dit is ook een hele mooie kraan.
Afbeelding

Afbeelding
Kan niet zonder kranen
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 606
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: S.H.V.

Berichtdoor Mcdermoth » 02 Dec 2013, 23:07

Effe moeten zoeken, op onderstaande foto Pier 5 met een “scheve“ S.H.V. brug.

Drie bruggen op een ruim heb ik zelf nooit gezien daar.
Door de scheve opstelling was het wel mogelijk om bijvoorbeeld ruim 2,3 en 4 met drie bruggen te lossen.
Iets wat normaal gesproken niet lukt, er zit altijd een ruim onbereikbaar tussen.

Afbeelding

De Stork laadbruggen van de SHV pier 5 zijn alle vier gesloopt.

S.H.V. had ook nog eens twee laadbruggen op pier 7.

Deze waren gebouwd door Krupp Ardelt, de laadbrug had een hoogte van 23,50 meter boven het terrein, en een klap van 50 meter.
De bruggen waren voorzien van elektronische weegapparatuur, waarmee het geloste of geladen gewicht van de lading nauwkeurig kon worden vastgesteld.
Beide laadbruggen hadden elk een hijsvermogen van 16 ton, hijssnelheid 90 meter per minuut.

Afbeelding

Afbeelding

Deze twee bruggen zijn in de jaren 70 omgebouwd tot containerbruggen.

Afbeelding

40 jaar later verkast van de Waalhaven naar de Beneluxhaven, daar zijn ze omgebouwd voor de Brammenterminal van Steinweg.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na de ombouw verkast van de Beneluxhaven naar de Mississippihaven.

Afbeelding Afbeelding

Laatste tijd zie ik ze meer opgetopt staan als afgetopt.
Loopt geloof ik niet zo lekker met de aanvoer van de brammen uit Brazilië.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 606
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: S.H.V.

Berichtdoor Mcdermoth » 31 Dec 2013, 15:59

Dat geknal op oudejaarsdag roept herinneringen op. :D

S.H.V. Pier 5,

Afbeelding

Leerling tremmer in het machinaal heette dat en je liep vier maanden stage bij de S.H.V. (Steenkolen Handels Vereniging) aan Pier 5.

Afbeelding

Kantoor, kantine en kleedruimte lagen aan de zuidkant van Pier 5, de overslag vond plaats aan de noordkant van de pier.
Je liep naar de noordkant door een tunnel, dit was een oude afgedankte schroefastunnel van een zeeboot die daar in het midden van het terrein lag, hier werden de kolen overheen gestort om ruimte verlies te voorkomen.

Afbeelding

Sommige kraanmachinisten, ( sorry brugmachinisten, zeg nooit kraanmachinist tegen een brugmachinist ) vonden het leuk om een lege bak op de schroefastunnel te gooien als de leerling tremmers er door heen liepen, dit gaf een oorverdovende knal en je kreeg bijna een hartstilstand.

Afbeelding

Naast de tunnel aan de noordkant was het bazenkantoor, nou ja kantoor, het was meer een houten keet waar tot 09:00 koffie werd gedronken en daarna gingen ze over op wat anders, vooral in de donkere dagen voor oud en nieuw.
Als leerling tremmer hadden wij daar het voorrecht om de terreinafscheiding, die bestond uit spoorbielzen tussen verticale H-balken te renoveren als er weer eens een grijper tegen aan had gezeten.
Of nog erger, er was daar geen bestraat of geasfalteerd terrein, in de grond lag echte spoorrails ingegraven zodat de grijper bij het opklaren niet in de grond hapte maar over de rails gleed, dit ging wel eens mis en dan had de grijper een rails te pakken die dan uit de grond werd gerukt.
Schone taak voor de schoolploeg om alles weer te renoveren.
Kortom heel de dag met bielzen en loodzware rails sjouwen.
Het was even voor de jaarwisseling, vreselijk koud, geen boot voor de kant en dus niets te tremmen.
Er lag weer volop biels en rails op ons te wachten, instructeurs Segers en van Deursen hadden ons aan het werk gezet en waren als een speer naar het bazenhok van Jan Netten vertrokken voor koffie en ander versnaperingen, samen met de andere collega’s en brugmachinisten ( ja, ook die van de lege bak op de tunnel ).

Nu komt de clou van het hele verhaal.

Geen mooier werk als vuurwerk voor ons als 16 jarige, niet van die strijkers die ze tegenwoordig hebben, maar “ Bazooka’s ” met de afmeting van een leeg pleerolletje.
Het bazenhok had in plaats van een deurmat een stalen rooster met een opvangput eronder, iedereen stampte de aangekoekte kolen van zijn zolen af en dat viel dan door het rooster in de opvangput.
In het bazenhok werd het steeds gezelliger en wij maar sappelen in de kou, hoogste tijd voor wat anders.
Een bijna volle stofput en een brugmachinist die nog wat tegoed had.
Voor de zekerheid maar twee Bazooka’s aan elkaar geknoopt, lontjes aangestoken en huppa in het stofputje van het bazenhok, na de oorverdovende knal kwam de kolenstof door de sponningen naar buiten, gevolgd door alle aanwezigen die ons levend gevild hadden als ze ons te pakken hadden gekregen.
Jaren later kwam ik Jan Netten nog dikwijls tegen bij de EMO, was van S.H.V. Pier 5 naar E.M.O. Maasvlakte gegaan en was daar toen hoofd stuwadoorsdienst.
Stak zijn wijsvinger op, schudde hem een paar keer op en neer en glimlachte. :)

http://www.havenvakschool.com/www.HAVEN ... RBEID.html

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast