Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 04 Aug 2013, 18:19

Bijgaand 2 foto's.

Afbeelding Afbeelding

De SKT had volgens mij een capaciteit van 1.000 ton/h en verbruikte betrekkelijk weinig stroom.
Waarom is de SKT na 1990 niet meer gebruikt. Had dit te maken met het leegmaken van het ruim.
Bij de Codrico in de Rijnhaven staat ook een soortgelijk (wel kleiner) model. Als het ruim ver leeg
raakt moet alles met een bulldozer naar de lospijp worden gereden. Dit kost veel moeite en energie.
ward leonard
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor ward leonard » 04 Aug 2013, 21:31

De SKT had een capaciteit van 1250 Ton per uur in zwaar graan.
De aandrijving van de verticale en de horizontale kettingtransporteur was hydraulisch.

De techniek voor de regeling en aansturing (traploos in snelheid regelbaar) was ook nogal kwetsbaar, en achteraf gezien primitief.

Deze kettingtransporteurs (met name de verticale) waren ook erg schadegevoelig.
In volle hoop sojabonen, mais en ook tapioca draaide hij als een speer, maar het opklaren was inderdaad een probleem.

er is dacht ik ook een experiment gedaan met een soort bak waar de verticale ketting (de SKT, Senkregtes Ketten Tranporter)
in gezet werd, het idee was om deze dan bak met wielladers te vullen zodat de ketting genoeg te vreten kreeg, weet niet of dit ook echt gedaan is en hoe dit afgelopen is.

SKT is na het ongelukje met het contra gewicht lang uit bedrijf geweest, heeft daarna niet veel meer gedaan, de kranen 91 en 92 waren inmiddels ook besteld.

grt

Maarten
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 07 Aug 2013, 22:58

FransS schreef:Bijgaand 2 foto's.



Mooie plaatjes Frans, was dat jullie binnenvaarschip?

Laatste rustplaats van de 86 en SKT (ponton) in Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding

Op het ponton van de SKT is een E.crane geplaats ( zie Mama Mobokoli ).

Van elevator 86 was volgens mij het onderblok gescheurd na een vorstperiode, wat er verder met elevator 86 gebeurd is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 07 Aug 2013, 23:03

Geïnspireerd en geplaatst door Hans op het kustvaartforum, de berging en lossing van de Elwood Mead.

http://www.youtube.com/watch?v=yAWwoIIQTcs

Op 21 februari 1978 werd de nieuwe lospier en pneumaat 73 van de GEM in de Europoort zwaar beschadigd door de afmerende Good Leader.

De Good Leader was de omgedoopte Elwood Mead.

Afbeelding

Alle deuken weggepoetst en de pneumaat gerepareerd.

Afbeelding

In de Mississippihaven bij de EMO heeft de Good Leader ook nog een keer schade gemaakt.
Al met al geen behouden vaart voor de Elwood Mead / Good Leader.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 08 Aug 2013, 22:18

Goedenavond Mcdermoth,

Nee, dit was niet het schip van mijn ouders. Bijgaand een foto van hun schip terwijl het werd gelost
vermoedelijk door Elevator 86. Omstreeks 1995 heeft het schip een tijd als opslagschip voor de ADM
in de Europoort gelegen.

Afbeelding

Verder heb ik nog de volgende foto's

Pneumaat Brielle

Afbeelding

Weegtoren 17 (ex Elevator 42)

Afbeelding

Ik heb nog een vraag: Waarom heeft de GEM de Bailey-kranen niet ingezet voor het lossen van graan / veevoeder.
Waren deze kranen minder geschikt voor dit werk ?

Groet, Frans
ward leonard
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor ward leonard » 14 Aug 2013, 01:19

Frans,

de Bailey kranen waren in 1e instantie bedoeld als "service kranen" maw bull erin en bull eruit, en voor de TD bij reparatie werk op (hoog) nivo.

de snelheid/capaciteit was onvoldoende voor operationele cq lossing werk.
toen de GEM tot het inzicht kwam dat kranen toch wel erg flexibel waren, is een van de Bailey's omgebouwd.
er kwam een extra diesel aangedreven hijs/sluit generator bij, in een container aan dek.
deze moest bij grijper bedrijf middels een paar dikke schakelaars "bij gezet worden".

Op zich werkte dit goed, maar door allerlei rand problemen is dit nooit een doorslaand succes geworden.

deze kraan ( de Bokra) is kort daarna verkocht naar een bedrijf in shanghai, voor het lossen van kolen/erts op stroom.
de andere kraan (Eukra, krijg het bijna niet uit mijn bek) is verkocht naar het 100% HES bedrijf in Hull/New holland UK, samen met de FWL 1 van Europoort silo.

De kraan draait vandaag de dag nog zijn partijtje mee, maar van de FWL????

grtz

Maarten
Gebruikersavatar
xilence
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 Feb 2012, 02:21

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor xilence » 14 Aug 2013, 14:17

Kijk eens Maarten, een foto van een goed jaar geleden. :D
Die engelsen slopen zomaar iets niet hoor.

Afbeelding
albert
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 Mar 2012, 13:05

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor albert » 14 Aug 2013, 15:49

Afbeelding


Hier is nummer twee,deze is een eind van ons vandaan.


Groet Bert.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 14 Aug 2013, 22:00

Bedankt mannen voor de informatie en foto's.

Wat was het maximale hijsgewicht van de Eukra & Bokra en wat was hun maximale reikwijdte ?

Volgens mijn vader werd Kraan 30 van Frans Swartouw ook wel eens ingezet voor overslag van rijst in de Europoort.

Toch jammer dat de overslag in de Botlek en de Europoort geheel of gedeeltelijk weg is. Heeft iemand
nog foto's van de Botlek en Europoort. Vooral van de Figee 30 en de losinstallatie in de Chemiehaven
zijn nog niet echt veel foto's voorbij gekomen.

Bijgaand nog een foto van Kraan 95 en een pneumaat van GEM 2.

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Frans
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 14 Aug 2013, 22:55

FransS schreef:Bedankt mannen voor de informatie en foto's.


Hefvermogen 25 ton bij 33 meter vlucht, afmetingen ponton 37 x 18 meter , met 200 PK boegschroef en koste 5.650.000 gulden per stuk.

Het ponton van de Eukra werd gebouwd door scheepswerf Slob in Sliedrecht, het ponton van de Bokra werd gebouwd door Slob in Papendrecht, beide zijn afgebouwd bij Bailey in Nieuw-Lekkerland.

Eukra onderweg van Nieuw-Lekkerland naar de Europoort en passeert het Noordereiland.

Afbeelding

De Bokra onderging de nodige aanpassingen.
Op het dek werd een container geplaatst met hierin een 180 KW Cummings motor.
Deze Cummings motor werd in de Chemiehaven als pomp voor de brandblusinstallatie gebruikt, had een gering aantal draaiuren en dus prima bruikbaar als power pack voor de Bokra.
De Cummings dreef de oude hijsmotoren van de Bokra aan, die voor dit doel waren omgebouwd naar generatoren.

Afbeelding

Beide waren besteld voor het plaatsen van bulldozers, reparatie van overslagapparatuur en als grijper kraan.

Afbeelding

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast