Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Mcdermoth

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 31 Dec 2012, 16:52

Dit is, of beter gezegd, dit was Elevator 85 in 2011.

Afbeelding

Laatste reis van Elevator 86 naar de scheepssloperij, was in 2005 ergens.

Afbeelding

De drijvende elevatoren,

De Alster en de Bille waren door Slokker gekocht van Elbe Transport Gmbh. in Hamburg, Als ik mij goed herinner zat het zo, Slokker kocht de hele santenkraam, de Elbe bakken en de bijbehorende elevatoren. De bakken werden de beruchte Granaria bakken, veroorzaakte een hoop heibel in de binnenvaart, alle bevrachtingen gingen toen immers via de schippersbeurs, Granaria probeerde het buiten de beurs om te doen met die Elbe bakken.

Interstevedoring gebruikte de Alster en de Bille, om de separatiekleden in de zeeboten op te klaren.

Afbeelding

B.O.R. gebruikte twee oude elevatoren uit Rostock.

Afbeelding

Marcor heeft die twee elevatoren in het begin ook nog een tijdje gehad, maar volgens mij weinig of helemaal niet gebruikt en uiteindelijk zijn ze ook gesloopt.

Afbeelding Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 31 Dec 2012, 23:00

Ron H schreef:De ponton van één van de oude elevatoren is nog hergebruikt voor een balanskraan.
Afbeelding
Herkennen jullie deze ponton? Ergens had ik een aantekening van de herkomst, maar kan deze nu zo snel niet traceren.

Mama Mobokoli.

Is dat het ponton van de Bille of van de Alster geweest. :o

ZEEBRUGGE 2008

De Mama Mobokoli werd in Zeebrugge afgebouwd. Het ponton komt van een uit dienst genomen Rotterdamse graanzuiger. De kraanonderdelen werden in Polen gebouwd. Afwerking en hydraulische, mechanische en elektrische uitrusting gebeurde in de eigen werkhuizen in Adegem. Aanpassing van het ponton en eindmontage gebeurde door E-Crane in Zeebrugge, waarbij Flanders Ship Repair als onderaannemer optrad.

Afbeelding

Vrijdag werd de drijvende Congolese overslagkraan Mama Mobokoli door havenvoorzitter Joachim Coens gedoopt. Straks vertrekt het drijvende overslagstation naar de haven van Matadi. Eerst krijgt een ploeg uit Congo hier een opleiding om de kraan te bedienen. Daarna wordt de kraan naar Congo versleept, wat zo'n 40 à 45 dagen in beslag zal nemen.

Afbeelding

Afgebeeld ponton is van Elevator 83 / Kraan 95, zou dan aardig overeenkomen met dat vermeende ponton van Elevator 81.
Laatst gewijzigd door Mcdermoth op 01 Jan 2013, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 01 Jan 2013, 10:13

Heb je met je vinger op het knopje van de muis gezeten om precies op tijd te posten? :lol:
Gelukkig nieuwjaar iig. :D

Kzou ze niet herkennen, zat vroeger er alleen op te mopperen omdat ze altijd in de weg lagen om goed voor je ruim te liggen. :mrgreen: . Ze zijn immers gesloopt en de pontons zou goed hergebruikt kunnen zijn. Waar ligt tie eigenlijk?
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Ron H

Berichtdoor Ron H » 01 Jan 2013, 12:44

Dit zou in Congo moeten zijn. De eenheid is wat jaren geleden hier in Zeebrugge afgebouwd.

Toch dacht ik dat de ponton van een andere dan genoemden afstamt. De 81?
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 02 Jan 2013, 00:29

Voor wie er een reisje naar Kongo voor over heeft, het ponton is (als hij van elv81 is) vrij gemakkelijk te herkennen.
Tijdens de bouw op de ijsselwerf is er aan beide zijden van de ponton een stuk van 60 cm aangehangen over de hele lengte.
Bij even narekenen bleek de stabiliteit niet voldoende te zijn.

In het verleden was er lopend aan dek goed te zien waar de lasnaden liepen.
En als het de ponton elv81 is dan heeft men er aardig wat aan verspijkerd. O.a de hoofdmotor eruit, deze stak boven deknivo uit.

Grtz

Maarten
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 02 Jan 2013, 11:47

Hallo Ron en Ward,

Kwam dat ponton van de SKT 1 ook bij de IJsselwerf vandaan ?

Ik vond nog een kleine foto van de SKT 1, kluisgaten, bolders, winches en de opstaande rand rondom, komen aardig overeen met dat ponton van de Mama Mobokoli.

Afmeting van de Mama Mobokoli zijn 45 x 18, volgens mij waren de pontons van de 80 serie groter.

Ponton van de 61 was vergroot en aangepast, van de 83 alleen aangepast en niet vergroot, maar dit weet ik niet voor 100 % zeker.

Dan wordt het verhaal een Rotterdamse SKT, i.p.v. een Rotterdamse graanzuiger.

Afbeelding
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 02 Jan 2013, 13:14

Hallo McDermoth,

inderdaad ponton van de SKT kwam ook van de ijsselwerf.
bij vergroten van de foto's kwam ik er ook niet voor 100% uit of het de ponton van de 81 is.

de ponton van kr92 (ex83) is wel degelijk aangepast, het deel waar de kraankolom staat is er tussen gemonteerd.
ponton is in dok doorgesneden en toen een meter of 10 ertussen geplaatst.

in dit deel had de eerste ploeg die er in '92 opkwam een soort "fitnes ruimte" gemaakt, was toch loze ruimte.

grtz

maarten
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 22 Jan 2013, 20:58

ward leonard schreef:inderdaad ponton van de SKT kwam ook van de ijsselwerf.
bij vergroten van de foto's kwam ik er ook niet voor 100% uit of het de ponton van de 81 is.

Hoi Ward, hier nog wat plaatjes van de SKT-1.

Afbeelding

Na elevator 85 werd het machinepark van de GEM opnieuw uitgebreid, met de SKT- 1.
De enige drijvende en continu werkende mechanische losser ter wereld.
De loscapaciteit in de Europoort werd daarmee vergroot met 1.000 ton per uur.

Afbeelding

Schaalmodel van de SKT-1 gebouwd door Hansjorg Haid, projectleider bij Buhler.
In zijn vrije tijd bouwde hij aan de hand van de bouwtekening een model op schaal van 1 : 100.
Hij is er ongeveer 450 uur mee bezig geweest, de toegepaste materialen bestaan uit messing en verzinkt staal.

Afbeelding

Contragewicht naar beneden gekomen.

Het gebeurde om 16:00, de SKT-1 lag rijst te lossen uit de Hoegh Freighter.
Een lichte beweging in de arm van de SKT-1, vervolgens een rauwe schok, waarna men in een flits het contragewicht door het dek en de bodem van het ponton zag verdwijnen.
Voor men goed en wel besefte wat er gebeurde begon de SKT-1 gevaarlijk slagzij te maken.
Een gat ter grootte van 5 x 5 meter dwars door het ponton heen, maakte dat bijna overal, uitgezonderd de machinekamer, water stond.
De schade was enorm en zonder persoonlijke ongelukken.
Hoewel de SKT-arm in het ruim van het schip de machine verankerde en ook alle draden strak stonden, zonk de SKT-1 langzaam maar zeker weg
Door adequaat handelen van de machinisten, die de motoren weer gestart hadden en onmiddellijk begonnen met ballast pompen en het openslaan van de drinkwatertank werd de SKT-1 voor zinken behoed.
Sleep en pompboten besteld, Smit Tak en Havendienst kwamen in actie.
Na een week werd het contragewicht opgevist van de bodem van de Beneluxhaven en uiteindelijk is alles gerepareerd.

Volgens mij heet hij nu Mama Mobokoli
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 11 Feb 2013, 10:00

Oeps, hij komt steeds verder uit het water.

Afbeelding

Elevator 85 eind 2012.
FransS

Berichtdoor FransS » 03 Aug 2013, 11:18

Op internet nog een foto gevonden van elevator C

Groet,

Frans

Afbeelding

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”