Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 607
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 18 Sep 2013, 20:03

Volgens mij is het deze kraan.

Afbeelding

( thnx Dirtdevils )

De Liebherr kranen zijn al gereviverfd in de Double A kleuren.
Hieronder de Liebherr kranen nog in de oude kleuren.

Afbeelding

De overslag van tapioca gaat in ieder geval nog steeds gepaard met veel stof.
Tegenwoordig gaat de meeste tapioca naar China.

Op GEC is helaas alles verwijderd, ik heb ooit eens back-up gemaakt van GEC.
Onderstaand stukje heeft Figee ( Jan ) ooit eens op GEC geplaatst.


Als ik mij niet vergis gingen deze naar Thailand,voor de GEM.

Afbeelding

In de haven van Rotterdam gereed voor transport.

Afbeelding

( thnx Figee )
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 607
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 18 Sep 2013, 20:12

FransS schreef:Is EBS nog steeds eigenaar van dit overslagbedrijf


Het was HES beheer, Thai Bulk Services komt niet meer voor in de HES Beheer deelnemingen.

•European Bulk Services (E.B.S.) B.V. (100%)
•Botlek Tank Terminal B.V. (100%)
•New Holland Bulk Services Ltd. (100%)
•OBA Group B.V. (50%)
•OVET Holding B.V. (33,3%)
•Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) B.V. (31,0%)
•Rotterdam Bulk Terminal B.V. (50%)
•ATIC Services S.A. (22%)
•Vulcaanhaven Storage B.V. (15%)

http://www.hesbeheer.nl/show/nl/deelnem ... elnemingen

FransS schreef:Ik heb nog een vraag over de pneumaten in de Botlek. Na verbouwing van de pneumaten moest toch
nog steeds de bovenzijde gedraaid worden.


De pneumaten moesten na de verbouwing nog steeds " kop rond "
Gebruikersavatar
Figee
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 16:07

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Figee » 18 Sep 2013, 20:53

Mcdermoth schreef:Volgens mij is het deze kraan.

Afbeelding

( thnx Dirtdevils )



Dan is het toch de China kraan,gezien het bord op de bovenarm dat is over geschilderd en de kleur van de kraan.
De Vikram Ispat kraan was blauw en grijs.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
xilence
Site Admin
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 Feb 2012, 02:21

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor xilence » 18 Sep 2013, 21:53

Dat is inderdaad die china kraan Jan. Die is van china naar thailand gegaan.
Wat ik zo grappig vond aan de bedrijfsnaam van de huidige eigenaar was, je raad het nooit............jawel, Interstevedoring. :D
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 607
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 24 Sep 2013, 19:48

ward leonard schreef:De Figee 30 was de mechanische losmachine op de botlek pier
Ben zelf nooit op dat ding geweest, was dacht ik een kettingband met elevatorbakjes die rondraaide.

hetzelfde principe word nu gebruikt voor de losmachine die bij EECV op de kade staat

maarten



G.E.M. - Botlek, continuous ship unloader van Figee, de 30.

De Figee 30 was gekocht voor 500 ton per uur, en loste ook inderdaad 500 m/t per uur.
Had geen last van kinderziektes en heeft 32 jaar probleemloos gedraaid.

Afbeelding

E.E.C.V. - Europoort, continuous ship unloader van F.A.M. , de A 0.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


Afbeelding Afbeelding Afbeelding


De A0 was gekocht voor 3.000 ton per uur, heeft dit kwantum nooit gehaald.
Hardnekkige en langdurige kinderziektes, veel reparaties en modificaties.
De A0 lost alleen kolen en meestal ( qua lossing ) de slechtste soort kolen die er zijn.
Van die plakkerige natte pufkolen ( inblaaskolen).
In de zeldzame betere kolensoorten lost de A0 ca. 1.500 per uur.
Ruimen leegmaken is ook voor deze machine een probleem, bijna op de bodem gaan de bakken alles voor zich uitschuiven als een bulldozer, meestal maakt de A1 ( brugkraan ) de ruimen leeg.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 25 Jan 2014, 20:16

Vandaag nog even een rondje door de haven gereden.

De sloop van de eerste pneumaat bij EBS is begonnen.

Afbeelding

De bouw van de vlakloods schiet al aardig op (foto van 28 december 2013).

Afbeelding

Groet,

Frans
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 09 Feb 2014, 08:45

Nog even en de eerste is helemaal verdwenen.

Afbeelding

Hebben ze toen deze elevatoren ter plaatse opgebouwd of compleet neergezet ?

Groet,

Frans
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 09 Mar 2014, 21:34

Vandaag (zondag 9 maart 2014) nog even naar het einde van de landtong gereden.
De eerste elevator is weg. De tweede elevator gaan ze volgens mij gedeeltelijk slopen.

Afbeelding


Groet,

Frans
albert
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 Mar 2012, 13:05

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor albert » 09 Mar 2014, 23:40

Mooie foto Frans,met die Gigant van een Figee in ruststand op de achtergrond.

Groet Bert.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 607
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 17 Feb 2015, 21:58

Kosichang deel 2 :lol:

“ We hadden een compleet dorp aan boord ”

Aldus het reisverslag van de kapitein van de Derbyshire en de belevenissen van de bemanning van het m.s. Derbyshire tijdens het laden van 120.000 ton tapioca op de rede van Kohsichang.

Tijdens de oversteek van de Indische Oceaan op onze reis van Brazilië naar Japan, ontvingen wij op 28 november 1977 een telegram om in Thailand een lading tapioca pellets in bulk in te nemen voor Europa.
Een verslag van een collega die deze reis al tweemaal had gemaakt, was niet bepaald bevorderlijk voor ons moraal en de ergste verhalen over de rampen en ellende deden vanaf die dag dan ook de ronde aan de scheepsbar.
Sterke mannen verbleekten bij het horen van dit verslag, maar de dag van aankomst kwam meedogenloos dichterbij, terwijl koortsachtig de nodige beveiligingsmaatregelen voor onze hutten en voor onszelf werden getroffen.
Er werd gedacht aan prikkeldraad en valluiken, zodat wij moesten vertrouwen op gewoon draad en de sloten van de buitendeuren.
De aankomst te Kohsichang was zenuwslopend voor ons die gewend waren aan de betrekkelijk geïsoleerde positie die 48 mensen op een OBO innemen.
Barkassen, sleepboten en allerlei boten, volgepropte met lichamen, kwamen ons op de rede tegemoet.
Binnen een paar minuten klommen zo’n 800 mannen, vrouwen en kinderen aan boord van het schip en herschiepen het schip min of meer in een drijvend tentendorp, waarvoor elk hoekje en gaatje werd benut.
Een rondje over het dek maken, betekende meer een soort spitsroeden lopen om aan alle vriendelijke en onvriendelijke graaiende, grabbelende en friemelende vingers te ontkomen.
Het eigenlijke laden begon met de aankomst van een drijvende kraan, die 18 mobiele kranen aan boord zette, 9 aan stuurboord en 9 aan bakboord.

Afbeelding

Afbeelding

De luiken konden maar half geopend worden en alles stond klaar voor het grote karwei, de tapioca aangevoerd in bulk, werd buitenboord in slings geschept en vervolgens door de mobiele kranen aan boord gehesen, op de rand van de half geopende luiken werd de slings neergelaten en zo in het gapende ruim gekiept.
Het meeste daarvan kwam inderdaad in het ruim terecht.
Wat op de luiken bleef liggen werd bij tijd en wijle door de laadschop in het ruim geschoven.
De bemanning was er eerst niet zo happig op om naar buiten te komen, maar de nieuwsgierigheid won het tenslotte van het ongemak en derhalve kwamen ze uit hun schuilhoeken tevoorschijn om de voorstelling te bekijken.
En een voorstelling was het!
Niet alleen de arbeiders met hun voltallige familie waren aanwezig, ook alles wat in een Thais dorp nodig was kwam mee.
Zo verschenen er onder tentdaken, restaurants, winkels, casino en bordelen aan boord.
Totaal 848 mensen aan boord, die alle 18 laaddagen aan boord bleven.
Een van de restaurants werd door ons geadopteerd, hetgeen tot uitdrukking kwam in de lage prijzen. Het menu was niet zo uitgebreid, maar de garnalen, inktvis en andere vissoorten waren lekker.
Ondanks alle problemen die onze tijdelijke bevolking opleverde, was het moeilijk om niet aangetrokken te worden door deze mensen met hun vriendelijke glimlach en manieren.
De reis naar Rotterdam verliep voorspoedig en kwam binnen de gestelde reisduur van 40 dagen in Hoek van Holland binnen.

Zo ging de belading daar in zijn werk.
De 8 bij Figee bestelde kranen en bijbehorende laadinstallaties brachten daar aanzienlijk verbetering in.
Er waren twee pontons voor nodig om deze kranen in onderdelen te vervoeren van Haarlem naar Rotterdam.
Eén ponton met platforms, ladders en kraanarmen, de andere met sokkels en kraanhuizen.
Kranen hadden een hefvermogen van 5 ton, min./max. vlucht 5 / 17 meter , grijperinhoud 3,25 m3
Capaciteit van beide laadinstallaties 2 x 4 x 1.500 ton , 12.000 ton per 24 uur.

Het laden aan boord van het m.s. Calypso in Rotterdam bij Seaport Terminals.

Afbeelding

Laadinstallaties aan het werk in Kohsichang.

Afbeelding

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast