Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 601
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 04 Sep 2013, 19:22

FransS schreef:Wat was de capaciteit van de beide pneumaten (laad- en lossnelheid) ?



De 55 en de 56 loste in de granen, mais of sojabonen ca. 1.000 ton per uur.
Met laadboten werd er ca. 5.000 per machine in een shift verladen.
Die terminal was ook gebouwd voor granen, later kwamen er meer derivaten.
In de deivaten ( meel / pellets) loste ze ca. 500 ton per uur.
De 57 had geen weegschaal en afstortpijp aan de binnenkant, deze maakte gebruik van de banden van de 55 of 56.
De goederen werden via de silo gewogen en afgestort.

Afbeelding

FransS schreef:
Volgens mij is de rechtse pneumaat van dezelfde fabrikant als de pneumaten bij EBS,

Afbeelding



Mooi plaatje Frans,

Aardig toegetakeld die machine :o
Gieken en pijpen verwijderd, Sennebogen met trechter en bandje en dan nog die afschuwelijke kraan.

Die rechter pneumaat lijkt meer op een pneumaat van de IGMA.

Afbeelding Afbeelding
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 07 Sep 2013, 20:22

Vandaag nog even door de haven gereden:

De "57" bij EBS

Afbeelding

en de "73"bij ADM.

Afbeelding

Helaas minder bedrijvigheid dan vroeger. Mogelijk straks alleen nog 2 pneumaten bij ADM.

Deze foto's nog op internet gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer zijn de pneumaten in de Botlek verbouwd en wat was de capaciteit voor en na de verbouwing ?
Bij deze verbouwing is zelfs een nieuwe bovenconstructie geplaatst en is het aantal zuigbuizen terug-
gebracht van 4 naar 2 stuks.

Groet, Frans
ward leonard
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor ward leonard » 08 Sep 2013, 16:26

Frans,
De pneumaten in de botlek zijn in 78/79 verbouwd.
Capaciteit is opgevoerd van 500 naar. 750 ton zwaar graan per uur.

Door de nieuwe bovenbouw was het "kop zwenken" niet meer nodig als er op de boot aan de andere kant van de pier gedraaid moest worden.

Kop zwenken was: bovenbouw opkrikken (hydraulisch) en dan het hele spul 180 graden draaien en weer laten zakken.

Grtz

Maarten
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 601
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 09 Sep 2013, 22:53

Nadat de sluizenkamer van de 34 naar HVO in Vlaardingen was overgebracht, is deze ontdaan van alle aanwezige apparatuur, recipiënten en mastwerk. Het aanbrengen van nieuwe fundaties voor de nieuwe graansluizen en recipiënten werd gevolgd door het monteren hiervan en de volledige elektrische aanpassingen.

Afbeelding

Met het nieuwe mastwerk werd de hoogte 42 meter, aanzienlijk hoger dan de nog te renoveren pneumaten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 601
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 11 Sep 2013, 22:34

Elevator “ F ” de trots van de Grainwave.

Afbeelding

De ” F “ was de enige drijvende elevator met een kraan om te takelen.
Als er geen servicekraan beschikbaar was, dan was de “ F ” altijd de L*L om te takelen voor de andere machines die op de boot lagen.
Afbreken, verhalen, takelen en weer terug naar waar die vandaan kwam.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 13 Sep 2013, 18:11

Bedankt weer voor de mooie foto's. Jullie hebben een aardige fotocollectie van de GEM.

De Europoort werd gebouwd voor het lossen van grote schepen. Wat was het grootste schip wat in de Europoort
is gelost ? Volgens mijn vader werden vooral de partijen tapioca in grote schepen getransporteerd.

Wat mijn opviel is dat bij begin van het lossen er direct een bulldozer in het ruim werd geplaatst. Wat was hier de reden van.

Bijgaand nog enkele foto's uit een boekje van de GEM. De kwaliteit is matig (foto's gemaakt met mijn I-Phone).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Frans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 601
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 14 Sep 2013, 22:53

FransS schreef:De Europoort werd gebouwd voor het lossen van grote schepen. Wat was het grootste schip wat in de Europoort
is gelost ? Volgens mijn vader werden vooral de partijen tapioca in grote schepen getransporteerd.



Een bulkcarrier van 165.000 m/t is geen enkel probleem voor de Europoort / Beneluxhaven.
Alleen in de jaren '70 bestonden deze schepen nog niet, waren meestal iets kleiner en vaak OBO schepen.

De grootste die er toen der tijd kwam was 120.000 m/t.
Niet voor de diepgang, maar die boot zat gewoon vol.

De meeste tapioca kwam uit Thailand en werd verladen bij Kohsichang, twee laadunits.
Elk uitgerust met 4 kranen ( 5 tons Figee kranen ).

Afbeelding

( thnx Figee )

Door terminals aan de Chao Praya rivier werden de pendelbakken beladen met ca. 2.000 ton tapioca, om vervolgens door de Figee kranen gelost te worden in een bulkcarrier, één ponton behandelde 10.000 m/t in 24 uur.

Beide pontons van Thai Bulk Services ( HES Beheer ) hebben meer dan 70 miljoen ton tapioca behandeld en naar Europa verscheept, de bulkcarriers ( > 100.000 m/t ) konden “ toevallig ” alleen gelost worden in de Beneluxhaven bij de GEM.

Lake Mendocino was een vast klant, vervoerde ca. 120.000 m/t tapioca naar de Europoort .

Afbeelding

Afbeelding

Thai Bulk Services had ooit eens het plan om de pontons om te bouwen en te vervangen door 25 tons Figee lemniscaatkranen, door de EEG invoerbeperkingen is dit plan niet door gegaan.
Laatst gewijzigd door Mcdermoth op 18 Sep 2013, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
albert
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 Mar 2012, 13:05

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor albert » 15 Sep 2013, 19:11

Afbeelding


Afbeelding

Naar aanleiding van het Thailandverhaal van Mc Dermoth,nog enkele plaatjes Tapioca-overslag in Thailand door oa het overlaadstation met de kleine Figee'tjes.

Groet Bert.
FransS
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Dec 2012, 18:14
Locatie: Rotterdam

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor FransS » 17 Sep 2013, 21:41

Dit schip is ook regelmatig bij de GEM geweest.

Afbeelding

Gezien het zeeschip (moderne Wood chip carrier) wordt er in Thailand nog steeds tapioca overgeslagen.
Is EBS nog steeds eigenaar van dit overslagbedrijf en wanneer is de Figee kraan naar Thailand gestuurd.

Ik heb nog een vraag over de pneumaten in de Botlek. Na verbouwing van de pneumaten moest toch
nog steeds de bovenzijde gedraaid worden. De zuigpijpen konden toch niet naar beide zijden draaien
(zoals in de Europoort).

Groet,

Frans
Gebruikersavatar
Figee
Berichten: 161
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 16:07

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Figee » 18 Sep 2013, 15:10

FransS schreef:wanneer is de Figee kraan naar Thailand gestuurd.


Vragen,vragen...................
Zover ik kan na gaan zijn er twee mogelijkheden of het is de kraan uit China of de kraan van Vikram Ispat.
Ik had deze kraan in deze kleur combinatie nog niet gezien.
Het trouwens een 36 T kraan.

Groeten Jan.

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast