Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Glindow

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Glindow » 15 Aug 2013, 11:01

Volgens mijn vader werd Kraan 30 van Frans Swartouw ook wel eens ingezet voor overslag van rijst in de Europoort.

Toch jammer dat de overslag in de Botlek en de Europoort geheel of gedeeltelijk weg is. Heeft iemand
nog foto's van de Botlek en Europoort. Vooral van de Figee 30 en de losinstallatie in de Chemiehaven
zijn nog niet echt veel foto's voorbij gekomen.

Frans, help mij even welke Figee kraan is kraan 30? Ik ken well kraan 31 Lemiscaat 36 ton van Frans Swartouw.
Groet, Peter
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 15 Aug 2013, 13:24

Kraan 30 van Frans Swarttouw

Afbeelding Afbeelding
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 15 Aug 2013, 14:38

De Figee 30 was de mechanische losmachine op de botlek pier
Ben zelf nooit op dat ding geweest, was dacht ik een kettingband met elevatorbakjes die rondraaide.

hetzelfde principe word nu gebruikt voor de losmachine die bij EECV op de kade staat

maarten
Glindow

Berichtdoor Glindow » 17 Aug 2013, 10:53

ward leonard schreef:De Figee 30 was de mechanische losmachine op de botlek pier
Ben zelf nooit op dat ding geweest, was dacht ik een kettingband met elevatorbakjes die rondraaide.

hetzelfde principe word nu gebruikt voor de losmachine die bij EECV op de kade staat

maarten

Maarten en Mecdermoth, bedankt voor de uitleg. Ben ik weer helemaal bij.
FransS

Berichtdoor FransS » 28 Aug 2013, 22:16

Goedenavond,

Laatst nog foto's gemaakt van diverse zeeschepen. Het viel me op dat de laadbanden bij GEM 2 op de 2 pneumaten zijn
verwijderd. Zouden ze de pneumaten gaan slopen of wat zou de bedoeling zijn ? Volgens mij zijn ze nu een zeeschip aan het laden en vindt dit plaats met een drijvende kraan.

Afbeelding

Zijn er nog foto's beschikbaar van de SKT ?

Groet,

Frans
Figee

Berichtdoor Figee » 29 Aug 2013, 17:52

Frans,

Zo ver mij kennis strekt worden alle pneumaten gesloopt er komen een aantal trechters en lopende banden op de pier.
De bedoeling is dat men de schepen met de drijvende kranen gaat lossen.

Groeten Jan.
FransS

Berichtdoor FransS » 29 Aug 2013, 18:21

Bedankt Jan,

Volgens de site van EBS wordt er een 2e steiger bijgebouwd en blijft het oude steiger behouden, tenminste
zo lijkt het op de foto die op hun site staat.

De pneumaten van GEM 2 en ook in de Botlek zijn al meerdere malen verbouwd.
Misschien gaan ze nu ook weer verbouwen. We zullen het wel zien.

Hieronder nog een foto met de laadband.

Afbeelding

Groet,

Frans
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 29 Aug 2013, 21:00

Frans,

Ik denk niet dat de pneumaten er nog lang zullen staan, ze zijn inmiddels meer als 40 jaar oud (55 en 56).
Daarbij komt het hoge energie verbruik, een kraan is veel goedkoper en sneller.

Als over 1,5 jaar de nieuwe losinstallatie klaar is, zal misschien alleen de taurus of een soortgenoot nog gebruik maken van de oude pier, ik zie de pneumaat 57 ook wel in de shredder verdwijnen, deze verstookt nog meer energie als zijn oudere soortgenoten.

Maarten
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 03 Sep 2013, 11:51

Europoort Silo, G.E.M / E.B.S

Over het ontwerp van de 55 en 56 was in ieder geval wel goed nagedacht, in feite waren het 4 machines, de 55 had unit A + B en de 56 had unit C + D.
Iedere pneumaat kon ook gescheiden lossen, had twee aparte weegschalen en twee aparte afstortpijpen.
Beide units van een pneumaat konden aan de binnenkant afstorten en of naar de silo draaien, of eentje buitenboord en eentje naar de silo.
Beide pneumaten hadden ook nog eens de mogelijkheid om als laadmachine voor laadboten aan de buitenkant ingezet te worden.
De afstortbanden gingen naar de silo of via de silo naar de piertjes aan de wal, diezelfde banden liepen via de bovengalerij nog eens een keer retour naar de pier, via de bekerelevator van de pneumaat gingen de goederen weer omhoog naar de stortpijp aan de buitenkant.

De laadband (stortpijp) zag er in het begin zo uit.

Afbeelding

In het begin was het gewoon een stortpijp die aan een giek hing, die giek werd tevens gebruikt als kraan om bulldozers en materiaal te takelen.
Toen de GEM Bunge overnam hebben ze de stortpijpen aan de buitenkant verwijderd en vervangen door een bandje met een stortkoker, Europoort Export noemde ze het toen.

Afbeelding

De 56 diende de laatste decennia alleen nog als laadmachine, gieken, verticale en horizontale pijpen werden verwijderd, de blowers waren al eerder verwijderd en verkocht aan de Meneba, waar ze vandaag de dag nog steeds draaien voor ons dagelijks brood.

Afbeelding

De band met stortkoker van de 56 is later ook verwijderd en toen bleef alleen de 55 nog over voor de laadboten.

Afbeelding

De 55 werd ook verbouwd, kreeg een bijpas om af te storten, maar heeft nooit meer gedraaid als voorheen, beide machines werden de laatste decennia niet meer voor losboten ingezet, alleen nog voor laadboten.

Exit voor beide machines
FransS

Berichtdoor FransS » 03 Sep 2013, 22:18

Bedankt Maarten en Mcdermoth voor de goede informatie en foto's.

De pneumaten waren wel veelzijdig.
Wat was de capaciteit van de beide pneumaten (laad- en lossnelheid) ?

Zal EBS de pneumaten laten staan of zullen ze worden gesloopt. In Antwerpen, Gent en
Amsterdam zijn de pneumaten ook verdwenen of worden niet meer gebruikt.

Bijgaand nog enkele foto's van 2 pneumaten en 2 laadinstallaties in Antwerpen.
Volgens mij is de rechtse pneumaat van dezelfde fabrikant als de pneumaten bij EBS,

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Frans

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”