Graan Elevator Maatschappij

Alles over havenbedrijven uit het verleden.
Mcdermoth

Re: Tribute to Figee

Berichtdoor Mcdermoth » 22 Dec 2012, 21:42

FransS schreef:Goedenavond,

Mijn ouders hebben jarenlang op een binnenvaartschip gevaren en hebben veel geladen in Botlek
en later ook in de Europoort. Hoewel ik van bouwjaar 1973 ben kan ik de losinstallatie in de Chemiehaven
nog wel herinneren.

Heeft er iemand gegevens (o.a. bouwwerf en loscapaciteit) van de 2 losinstallaties in de Chemiehaven van de GEM ?
Heeft de installatie nog gedraaid na de brand en voldeden de losinstallatie aan de verwachtingen ?

Ik kom voor mijn werk (scheepsexpert in de Binnenvaart) en voor het maken van foto's veel in de havens en heb de
Figee losinstallatie nooit werkend gezien. Later is de losinstallatie verwijderd en vervangen door een kraan met trechter.
Waarom is dit gedaan ?

MvG

Frans

1966 - Verschure in Amsterdam bouwde de eerste vier elevatoren (pneumaten) voor de G.E.M. Botlek.
De elevatoren werden twee aan twee opgebouwd op een zeewaardig en speciaal hiervoor gebouwd ponton en naar de Botlek versleept. Daar kwamen een paar drijvende bokken die ze oppakte en op de pier zetten, elke elevator woog 450 ton.

Afbeelding Afbeelding

Na 40 jaar trouwe dienst zijn ze uiteindelijk door de shredder gegaan.

Afbeelding

1967 – Verschure in Amsterdam bouwt twee drijvende copra-elevatoren, de 41 en 42, de constructie is uniek. In plaats van een does wordt vooraan op de pijp een bestuurbare cutter gemonteerd. Het geheel is een schitterend staaltje van techniek en vakmanschap.

Afbeelding Afbeelding

In 1972 werden er weer twee drijvende copra-elevatoren besteld, de 43 en 44, deze opdracht ging naar Buhler MIAG in Braunschweig, alleen de beide sets zuigarmen werden gebouwd door Verschure.

De 41 en 42 zijn in de jaren 90 omgebouwd tot weegtoren, elevator 42 werd weegtoren 17, die in combinatie met Kraan 91 werd ingezet, toen de GEM een optie nam op een 36 tonner ( Kraan 92 ) werd er in eerste instantie gedacht om de SKT 1 om te bouwen tot weegtoren, omdat deze een hoger capaciteit had, uiteindelijk werd het elevator 41 die omgebouwd werd tot weegtoren 18.

Afbeelding

Beide weegtorens zijn inmiddels gesloopt.

Afbeelding

1970 - Kratsers noemde iedereen ze, de 51 en 52 aan de Chemiehaven, het waren de eerste S.K.T lossers in Europa.
Door ingenieursbureau Croese in samenwerking met de GEM ontworpen.
De electronica door Croon of Bakker.

Afbeelding
FransS

Berichtdoor FransS » 25 Dec 2012, 11:02

Bedankt McDermoth voor de mooie foto's ! Er zou eigenlijk een boek over de GEM moeten worden uitgegeven met alle
beschikbare foto's en met een verhaal over het ontstaan en de uiteindelijke afloop.

Jammer dat bijna alles verleden tijd is. Weet je waar de Elevatoren 43 en 44 zijn gebleven. Zijn deze ook
omgebouwd tot weegtorens ? De opbouw van de SKT is omstreeks 2005 gesloopt bij Stolk in H.I. Ambacht.
Ons kantoor heeft toen nog de plaatdiktes van het ponton ultrasoon gemeten.

De pneumaten in de Europoort bij GEM 1 zijn waarschijnlijk gebouwd door van Opstal ?. Waar kwamen de
pneumaten van Bunge vandaan ? Eerst stonden er 2. Later is er nog 1 bijgeplaatst.

Ik zal ook eens in mijn fotoarchief kijken of ik nog foto's heb.

Frans
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 26 Dec 2012, 01:29

Wat dwalen we lekker af naar de GEM, als ex gemmer, prima..

@Frans,
over de historie van de Gem is al veel geschreven en verteld, ik ben zelf in het bezit vaan het 25 jr jubileum boek wat in 1933 is uitgegeven, staat tot in detail het ontstaan en de 1e 25 jr in beschreven, weinig plaatjes, dus hier wat plaatsen heeft niet veel zin.

bij het 75 jr bestaan werd een jubileum uitgave van het personeelsblad "de Does" uitgegeven met daarin redelijk wat historisch materiaal, deze heb ik ook nog, en ga hem eens opzoeken.

in '88 werd nog vrij sober het 80 jr bestaan gevierd, was het laatste wat er te vieren viel voor de GEM, hierna ging het keihard bergaf.

Elevator 43,44, zijn nooit tot weegtoren omgebouwd, na een langdurig rottings proces in botlek/europoort zijn deze halverwege jaren 90 gesloopt, sloop van de SKT was na mijn tijd.

pneumaten Gem1 (EP1) zijn geleverd door de Duitse firma Buhler Miag, deze leverde ook de elv 43,44,61,62,81,82,83 en de SKT.

De machines op de pier van Gem2 (EP2) waren als gezegd van figee/opstal en de later bij geplaatste was van fa Zevenbergen.

zowel de pneumaten in de botlek, als EP1 en EP2 hebben gedurende hun arbeidsleven diverse verbouwingen ondergaan waar ondergetekende zijn steentje aan bij heeft mogen dragen.

Maarten.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 26 Dec 2012, 12:13

Staan ook nog een paar oude filmpjes hier op dit forum, heel leuk om te zien.

Filmpjes GEM

@Maarten, Ik heb er nu een gezicht bij de naam "ward leonard". :mrgreen:
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Mcdermoth

Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Mcdermoth » 26 Dec 2012, 22:21

ward leonard schreef:Wat dwalen we lekker af naar de GEM, als ex gemmer, prima..

@Frans,
over de historie van de Gem is al veel geschreven en verteld, ik ben zelf in het bezit vaan het 25 jr jubileum boek wat in 1933 is uitgegeven, staat tot in detail het ontstaan en de 1e 25 jr in beschreven, weinig plaatjes, dus hier wat plaatsen heeft niet veel zin.

Hoi Ward,

Nieuw onderwerp aangemaakt, het werd inderdaad wel een beetje spaghetti. :lol:

Ja, dat boek is bijna antiek, maar er staan leuke plaatjes in.

Ik heb er een korte samenvatting van gemaakt, 144 bladzijden gereduceerd naar 22 regels.

Afbeelding

Het ontstaan van de G.E.M. begon in 1904 met de oprichting van “De Maatschappij tot Exploitatie van Drijvende Elevators”, dit om van verouderde handlossing over te gaan op machinale lossing, er werden twee drijvende elevatoren aangekocht bij Aktien Gesellschaft G. Luther voor 360.000 mark per stuk.
Aandeelhouders waren veembedrijven, stuwadoors, cargadoors, rederijen, factors, graanhandelaren, banken, notarissen en Aktien Gesellschaft G. zelf.
Enkele namen, H.A.L., Ruys & Co., Muller & Co., Wambersie, Hudig & Veder, Visser, Schutter, Thomsen & Co., en Mees & Zonen.
De bootwerkers vonden de elevatoren maar broodrovers en er ontstond een strijd en stakingen van maar liefst drie jaar.
De Maatschappij tot Exploitatie van Drijvende Elevators werd uiteindelijk de G.E.M. eind 1907.
De G.E.M. had een eigenaardige structuur, de aandelen werden verdeeld in een gelijk aantal aandelen A en B.
A voor de reders, cargadoors en stuwadoors en B voor de graanimporteurs, factors en expediteurs, de statuten verhinderde dat de ene groep de andere kon overstemmen.
Door deze constructie konden er geen aandelen naar personen gaan die niets met de G.E.M. te maken hadden. Verschil van inzicht tussen beide groepen werd op vriendschappelijke wijze en met begrip voor elkaars belangen geregeld. Het was juist aan deze constructie te danken dat de politiek van de G.E.M. niet uitsluitend op eigenbelang was gebaseerd, maar sterk de invloed onderging van het algemeen havenbelang.
De concurrentie had opgehouden te bestaan en de G.E.M. verkreeg een machtige positie.

Afbeelding Afbeelding

Voor generatie android, die megapijp in het midden van het onderruim is een schroefastunnel. :lol:

Afbeelding

De bouw van GEM EP I aan de Beneluxhaven in de Europoort.

Afbeelding

De pneumaten 71 t/m 74, op het onderstel van de 72 is Kraan 95 gebouwd, het onderstel van de 74 staat of stond aan de wal bij EP II, links van het onderstel staat de tapioca breker van Jan Rijsdijk, die breker werd op een van de weegtorens geplaatst als er tapioca gelost werd.

Afbeelding

Tenslotte nog de pneumaten van EP II, de 55, 56 en 57, voor de overname door de GEM van Europoort Silo heette ze de Noordzee (55) en de Rotterdam (56), later is de Brielle (57) er bijgekomen, alle drie van Machinefabriek Brabant van Opstal in Zevenbergen.
Die 57 was een beest van een machine, toen het GEM werd kwamen er ook tapiocaboten daar, per shift (8 uur) slurpte die 57 er zo´n 5.000 ton uit.

Afbeelding
Ron H

Re: Graan Elevator Maatschappij

Berichtdoor Ron H » 27 Dec 2012, 12:27

Wie kan mij kort uitleggen wat een pneumaat is?
EMO Marco

Berichtdoor EMO Marco » 27 Dec 2012, 16:34

Ron H schreef:Wie kan mij kort uitleggen wat een pneumaat is?

Een graan elevator of te wel een mega stofzuiger. ;)
FransS

Berichtdoor FransS » 27 Dec 2012, 17:39

Goedemiddag,

McDermoth, Ward Leonard (Maarten) en Figee bedankt voor de uitgebreide informatie i.z. de GEM.

Wat me vooral verbaast is dat de GEM pas erg laat voor kranen i.p.v. elevatoren heeft gekozen.
Ik weet niet wat de capaciteit van de elevatoren / pneumaten was maar de cap. van de kranen
zal toch wel een stuk hoger hebben gelegen. Met kranen kun je nagenoeg alle ladingen overslaan.
Een elevator is toch wat beperkter.

Ik heb toch nog wel een paar vragen.

- Is de Chemiehaven-installatie na de brand nog gerepareerd ?
- Ik heb op internet foto's van elevator C van Grainwave gezien. Was dit een zusterbedrijf van de GEM ?
deze elevator is later omgewaaid. Wat voor principe was deze elevator (leek wel een soort bouwkraan)
- Grainwave had toch ook een 80-serie elevator (nr. 85 ?)
- Wat was de capaciteit van de Figee C.S.U. en was deze installatie een succes. Ik heb deze installatie nooit zien werken.
- wat was de capaciteit van de pneumaat bij GEM 1 in de Europoort en de cap. na ombouw tot overslagkraan

Nogmaals bedankt voor de goede informatie.

Groet,
Frans
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 27 Dec 2012, 22:04

FransS schreef:Goedemiddag,

McDermoth, Ward Leonard (Maarten) en Figee bedankt voor de uitgebreide informatie i.z. de GEM.

Wat me vooral verbaast is dat de GEM pas erg laat voor kranen i.p.v. elevatoren heeft gekozen.
Ik weet niet wat de capaciteit van de elevatoren / pneumaten was maar de cap. van de kranen
zal toch wel een stuk hoger hebben gelegen. Met kranen kun je nagenoeg alle ladingen overslaan.
Een elevator is toch wat beperkter.

Ik heb toch nog wel een paar vragen.

- Is de Chemiehaven-installatie na de brand nog gerepareerd ?
- Ik heb op internet foto's van elevator C van Grainwave gezien. Was dit een zusterbedrijf van de GEM ?
deze elevator is later omgewaaid. Wat voor principe was deze elevator (leek wel een soort bouwkraan)
- Grainwave had toch ook een 80-serie elevator (nr. 85 ?)
- Wat was de capaciteit van de Figee C.S.U. en was deze installatie een succes. Ik heb deze installatie nooit zien werken.
- wat was de capaciteit van de pneumaat bij GEM 1 in de Europoort en de cap. na ombouw tot overslagkraan

Nogmaals bedankt voor de goede informatie.

Groet,
Frans

Hoi Frans,

De Chemiehaven is na de brand gerepareerd, aandrijfrol in de brand gevlogen, toen de transportbanden en de kunstof overkapping, ging als een lopend vuurtje.

G.E.M. en de Grainwave hadden een samenwerkingsverband.
De Grainwave was een onderdeel van de Furness, hadden vier elevatoren in gebruik, de A, B, C, en de F. De A en de B gebouwd door Buhler, de C door Buhler MIAG ( Buhler en MIAG waren intussen gefuseerd). De F was een Brabant van Opstal machine, Grainwave werd overgenomen door de GEM en elevator F werd levator 86, er bestond wel een 85, maar die was van de GEM, ook een Brabant van Opstal machine.In het lopend goed zoals mais,tarwe en sojabonen, goed voor een kleine 1.000 per uur.

Afbeelding Afbeelding

Elevator C had een bestuurbare pijp met een roterende does, een soort cutter en nog een kleine opklaarpijp. Achterliggende gedachte was dat er dan in de derivaten geen bulldozer meer nodig was, heeft nooit goed gedraaid die elevator, tijdens een najaarsstorm is de C omgewaaid in de Europoort en omgebouwd tot weegtoren 16.

Afbeelding

De Figee 30 loste 500 ton per uur, het product ging naar de silo, werd daar gewogen en afgestort naar een silocel, vlakloods, zeebootbelader of afstortpier.

De pneumaten 71,72 en 73 waren gekocht met een loscapaciteit van 800 ton (graan) per uur en de 74 voor 1.000 ton (graan) per uur.

Commandoruimte aan de EP I, hier wordt de goederenstroom geregeld.

Afbeelding

De 95 is een 36 ton Figee kraan, derivaten los je sneller met een grijper als met een pneumaat.

Afbeelding
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 29 Dec 2012, 00:03

Mooie plaatjes Mcdermoth,
die storm waarbij de "C" en de "61" omgingen heb ik "live" meegemaakt, had avonddienst, grote paniek in de tent, veel schade ook aan de bandenkoker van de "F" pijp (als ik het goed heb) op EPII.

e.e.a leverde later wel weer de ponton voor kraan 91 op (ex61)
weet jij ook wat er van Elv 86 is geworden? gesloopt,verkocht?

@frans,

info over chemiehaven/botlek heb je al van McDermoth, weet ik ook niet al teveel vanaf.

Waarom de GEM pas (te) laat overging op lossing met grijperkranen?
Ja het was niet voor niets de graan ELEVATOR mij, en na 70 jr monopolie denk je de wijsheid in pacht te hebben.
Maar er was uiteraard wel nagedacht over een manier van lossen die minder energie kost zie de SKT en de mech.losmach in de botlek/chemiehaven.

Dat het in feite vrij simpel was heeft Jan Rijsdijk met Interstevedoring toen heel erg duidelijk gemaakt.

grtz

Maarten

Terug naar “Havenbedrijven van vroeger”