Sanders

hans burger

Re: Sanders

Berichtdoor hans burger » 12 Mar 2016, 15:19

De 3 tons grijperkraan dateert uit 1965 en draait nog altijd in Arnhem. de vastegiekkraan van 5,5 ton staat in Doetinchem en is uit 1968. De brugkraan staat inderdaad in Hengelo en is uit 1966. Op de voorkant van de folder staat een kraan die in Beverwijk stond.
GBS-NL

Berichtdoor GBS-NL » 13 Mar 2016, 02:58

De folder is uitgegeven in 1972 ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de firma Sanders . Deze machinefabriek is ten ondergegaan door het eeuwige geruzie tussen de aandeelhouders-familieleden. Na het overspoelen van de Betoncentrales met de bekende draaikraan ging Sanders zich toeleggen op offshore kranen.
Afbeelding
hans burger

Berichtdoor hans burger » 13 Mar 2016, 15:22

Dat de kraanbaan en de wielen kapot gaan komt waarschijnlijk omdat kraanbestuurders de foute gewoonte hebben om het rijden en draaien van de kraan te stoppen door tegenstroom te geven. Negen van de tien mankementen aan kranen worden veroorzaakt door foute bediening en echt niet omdat de fabrikant een fout maakt.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 13 Mar 2016, 21:33

hans burger schreef:Dat de kraanbaan en de wielen kapot gaan komt waarschijnlijk omdat kraanbestuurders de foute gewoonte hebben om het rijden en draaien van de kraan te stoppen door tegenstroom te geven.

Met rijden van een kraan heb ik geen ervaring, maar kan je misschien dan ook even uileggen hoe je een draaiende kraan moet stoppen als je geen andere mogelijk heb dan tegenstroom? ik ben nooit te oud om te leren. Kraan uitlaten draaien? Kan het lossen van een schip weleens een langdurige geschiedenis worden. :(
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 13 Mar 2016, 22:30

dat is alleen mogelijk als je hele spul met een voetpedaal kan afremmen (moeten er volgens mij wel schijfremmen aan gemonteerd worden) of een freqentiegestuurd rijden. maar dat laatste had men in 1972 nog niet (tenminste het werd niet gebruikt op al die kranen) en ik zou dan ook wel rijkelijk nieuwsgierig zijn hoe het anders zou moeten????????
Wij slaan over maar niet door.
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 13 Mar 2016, 22:45

En al zou je de kraan kunnen afremmen....op welke wijze dan ook, er is altijd een punt op de rails waar de kraan met volle grijper stopt. En dat punt wordt vele malen per dag op dezelfde wijze belast. De zwaartekracht is gelukkig altijd eerlijk, en maakt geen 1 keer een uitzondering ;) en als je de hele dag met een kraan moet rijden, is het ook geen schande dat wielen slijten. Maar misschien zie ik het wel verkeerd?? :shock:

Gr Plm-fan
hans burger

Berichtdoor hans burger » 14 Mar 2016, 18:03

Elke kraan heeft toch een rem op de draaimotor. Hetzij een automatische rem die invalt in zodra de motor geen stroom meer krijgt dan wel een rem die door middel van een voetpedaal bediend wordt. Op het rijwerk zit altijd een automatische rem. Ik neem aan dat jullie dat zelf ook wel weten. Mijn ervaring is dat zowel kraanbestuurders, als machinisten op graafmachines, draglines, shovels noem maar op niet al te zachtzinnig zijn. Ook laat het onderhoud altijd veel te wensen over. Met hun eigen auto gaan ze een stuk zuiniger om. En ik blijf erbij dat het overgrote deel van mankementen aan materieel te wijten is aan de bestuurders.
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 15 Mar 2016, 19:09

hans burger schreef:Elke kraan heeft toch een rem op de draaimotor. Hetzij een automatische rem die invalt in zodra de motor geen stroom meer krijgt dan wel een rem die door middel van een voetpedaal bediend wordt. Op het rijwerk zit altijd een automatische rem. Ik neem aan dat jullie dat zelf ook wel weten. Mijn ervaring is dat zowel kraanbestuurders, als machinisten op graafmachines, draglines, shovels noem maar op niet al te zachtzinnig zijn. Ook laat het onderhoud altijd veel te wensen over. Met hun eigen auto gaan ze een stuk zuiniger om. En ik blijf erbij dat het overgrote deel van mankementen aan materieel te wijten is aan de bestuurders.

Ik heb op verschillende kranen gedraaid waar GEEN zwenkrem op zat. Daar moest je gewoon tegen zwenken. Er zijn kranen waar automatisch een rem ingeschakeld wordt na bijv. 1 minuut (en dan moet de controller in de 0 stand staan (heb weleens geprobeerd een schip te lossen met allebei de controllers in de 0 stand) Ging niet!! :D :D Met de rem op het rijwerk idem dito!!! Is niet anders af te remmen dan tegenstroom of met een freqentie regeling. Heb trouwens 1x gehad dat er een fout in de software zat waardoor op onbegrijpelijke wijze onder het rijden de remmen van de 4 rijmotoren er op viel. Ik kan je verzekeren dat dat de levensduur van de kraan NIET bevorderd!!! :cry: :cry: van jezelf trouwens ook niet want je ligt meteen met je neus tegen de vooruit (als die dan dicht zit!!) En over het begrip zachtzinnig lopen de meningen sterk uiteen!!
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 15 Mar 2016, 23:23

plm-fan schreef: (heb weleens geprobeerd een schip te lossen met allebei de controllers in de 0 stand) Ging niet!!!

:lol:

Heb je wel een rustige dag gehad.

Ik weet niet waar Hans zijn ervaring en wijsheid vandaan heeft, maar het is wel duidelijk dat het geen praktijk ervaring is.
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 16 Mar 2016, 16:54

Dirtdevils schreef:
plm-fan schreef: (heb weleens geprobeerd een schip te lossen met allebei de controllers in de 0 stand) Ging niet!!!

:lol:

Heb je wel een rustige dag gehad.

Ik weet niet waar Hans zijn ervaring en wijsheid vandaan heeft, maar het is wel duidelijk dat het geen praktijk ervaring is.

Het lijkt op de praat van een monteur!! Als de kraan stuk gaat, vinden die mannen altijd dat de machinist het heeft gedaan. Dat is ook niet gek, want zo'n koekebakker van een machinist zit tenslotte de hele in of op zo'n apparaat 8-) 8-)

Verder wil ik er eigenlijk weinig meer aan toe voegen. Per slot van rekening leven we in een vrij land waar iedereen zijn mening mag spuien. Ongeacht of je gelijk hebt of niet.

Gr Plm fan (maar eigenlijk een figee fan ;) )

Terug naar “Overige kranen”