Sanders

ward leonard
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Sanders

Berichtdoor ward leonard » 16 Mar 2016, 21:37

nou, nou, niet alle monteurs over een kam scheren aub.
deze monteur weet donders goed hoe het remmen in zijn werk gaat :D :D

er zijn diverse remmen, de zgn houd rem valt bij stilstand. (n=0)
de voetpedaal bediende rem is toch een beetje (veel) aan het uitsterven, een moderne aandrijving met een frequentie regelaar remt "elektrisch" door instellingen in de drive software.
bij loslaten van de knuppel, bouwt de beweging in een vastgestelde tijd/helling af.
Rem energie word bij drijvende kranen terug gevoed in de DC tussenkring of voor de wat minder nieuwe machines in ballastweerstanden, bij kranen gevoed uit een wal installatie wordt deze energie terug geleverd aan het net.

De laatste ontwikkelingen zijn de zgn "supercaps", een grote condensator batterij (ook een soort DC tussenkring) welke de remenergie "even" opslaat en deze weer beschikbaar stelt voor latere consumptie van hijs/sluit/top/zwenk .

Grtz

Maarten.
GBS-NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 Mar 2016, 02:41

Re: Sanders

Berichtdoor GBS-NL » 23 Mar 2016, 20:01

Hallo forum leden. Wie kan mij helpen met het volgende probleem :
Wie weet welke firma deze topkraan heeft gemaakt ? Rond 1950 stonden er twee bij de Mekog aan de staalhaven en tevens blijkt er een derde te hebben gestaan aan de 2de Rijksbinnenhaven ( Hoogovens) . De kranen stonden er nog in de 80tiger jaren .


Afbeelding



Afbeelding


Groeten,
Stephan
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Sanders

Berichtdoor Mcdermoth » 17 Mar 2017, 19:31

GBS-NL schreef:Hallo forum leden. Wie kan mij helpen met het volgende probleem :
Wie weet welke firma deze topkraan heeft gemaakt ? Rond 1950 stonden er twee bij de Mekog aan de staalhaven en tevens blijkt er een derde te hebben gestaan aan de 2de Rijksbinnenhaven ( Hoogovens) . De kranen stonden er nog in de 80tiger jaren .


Afbeelding



Afbeelding


Groeten,
Stephan


Die 2 kranen aan de Staalhaven waren gebouwd door Rheinmetall, beide zijn verplaatst naar de Rijksbinnenhaven
albert
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 Mar 2012, 13:05

Re: Sanders

Berichtdoor albert » 18 Mar 2017, 11:33

Mc Dermoth,

Prachtig het antwoord, hoe ben je erop gekomen?
is er nog info over deze kranen.

Groet Bert.
hans burger
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 Jul 2015, 13:19

Re: Sanders

Berichtdoor hans burger » 20 Mar 2017, 16:57

Rheinmetall is een wapenfabriek en waar is het op gebaseerd dat deze kranen door hen gebouwd zijn?
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Sanders

Berichtdoor Mcdermoth » 21 Mar 2017, 19:03

albert schreef:Mc Dermoth,

Prachtig het antwoord, hoe ben je erop gekomen?
is er nog info over deze kranen.

Groet Bert.


Rheinmetall kranen aan de Staalhaven bij de Hoogovens in IJmuiden.

Afbeelding

In 1948 verplaatst met de drijvende bok “ Wijkeroog “ naar de Rijksbinnenhaven.

Afbeelding


Afbeelding

Nadat de kranen verplaatst waren werd er een kunstmestverlading gebouwd in de Staalhaven
De kunstmestfabriek van DSM hield op te bestaan in de Staalhaven, fabriek en verlading werden gesloopt.
Vanaf 2010 lag het min of meer braak dat terrein aan de Staalhaven.
Momenteel zijn er plannen om de Staalhaven te gaan hergebruiken om binnenvaartschepen met schroot te lossen.

Geen Rheinmetall kranen meer, maar waarschijnlijk een E-Crane.
Gebruikersavatar
Figee
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 16:07

Re: Sanders

Berichtdoor Figee » 26 Mar 2017, 14:19

hans burger schreef:Rheinmetall is een wapenfabriek en waar is het op gebaseerd dat deze kranen door hen gebouwd zijn?


Vroeger,ja toen :
Rheinmetall AG wanted to be involved in the transhipment of coal, coke, gravel, sand, gypsum and general cargo. After World War II, Düsseldorf announced its intention to focus on civil activities to utilise its capacities: a project whose profitability was – to say the least – doubtful. Yet the executive board remained adamant and established the department “T/V (transport and loading facilities) and mobile cranes”.

In November 1951, an order was won for a 5 ton electric crane with loading bridge for the inland port in Heidelberg. The customer was the municipal public utility company that had formerly unloaded coal for its own gas and remote heating plant in the harbour. The potential of the cargo handling site was soon apparent, so that related activities were expanded. The powerful crane system from Rheinmetall needed for this purpose was set to work in December 1952.

Groeten Jan
GBS-NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 Mar 2016, 02:41

Re: Sanders

Berichtdoor GBS-NL » 22 Apr 2017, 16:02

Hallo Mcdermoth,

Prachtige foto's hoor ! maar...de foto waarop 1 kraan staat die door de drijvende bok "wijkeroog" wordt
verplaatst in 1948, is niet dezelfde kraan als de twee kranen op de foto erboven en de foto's die ik in het begin heb geplaatst. Je kunt het goed zien aan de glazen "erker" . Op de foto met de kraan die verplaatst wordt is die geheel anders dan de kranen waar het omgaat. Die heeft namelijk aan beide kanten van de erker een groot schuinlopend raam naar het kraanhuis. Deze ramen zijn niet te vinden op de kranen waar het om gaat. We zien hier namelijk twee kleine raampjes die niet schuin weglopen maar loodrecht op de voorruit staan naar het kraanhuis. Bovendien staan de kranen waar het omgaat op veel bredere portalen.

Blijft nu de vraag : wie weet wat meer van deze grote topkranen?

Groetjes GBS
GBS-NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 Mar 2016, 02:41

Re: Sanders

Berichtdoor GBS-NL » 22 Apr 2017, 16:15

Mcdermoth, waar heb jij de foto vandaan met de twee kranen erop ? Is die te verkrijg in een betere resolutie ? Ik schrijf namelijk een boek over Sanders Machinefabriek en wou graag deze foto plaatsen.
groeten, GBS
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Sanders

Berichtdoor Mcdermoth » 24 Apr 2017, 16:11

GBS-NL schreef:Mcdermoth, waar heb jij de foto vandaan met de twee kranen erop ? Is die te verkrijg in een betere resolutie ? Ik schrijf namelijk een boek over Sanders Machinefabriek en wou graag deze foto plaatsen.
groeten, GBS



Stephan, je bedoelt dat de Rheinmetall kraan een Sanders kraan is of andersom, zou mogelijk kunnen zijn, dat fotoboek is uit 1948, zelfs de ouwe knarren die er gewerkt hebben wisten het niet meer, er hebben daar zoveel topkranen gestaan de afgelopen eeuw.

Opbouw van 2 Figee kranen aan de Rijksbinnenhaven, de trechter en de opvoerband was een Sanders product, op de originele foto kan je de naam wel goed aflezen.

Afbeelding

Bij de Hoogovens hadden ze vroeger een eigen fotodienst, al die fotoboeken liggen nu in het archief van het Hoogovensmuseum, het meeste gaat over de Hoogovens en staal maken, maar er zit ook aardig wat materiaal bij over het havengebeuren, gepensioneerde medewerkers runnen het museum en helpen je graag met zoeken en scannen, doe je voordeel er mee.

Afbeelding

Het HoogovensMuseum is open op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 16.00 uur en op woensdag van 13.00 tot 16.00 uur.

Terug naar “Overige kranen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast