Wie het weet mag het zeggen..

Dirtdevils

Wie het weet mag het zeggen..

Berichtdoor Dirtdevils » 25 Mar 2012, 21:53

In een ver verleden heb ik nog op de witte kraan drijfkraan op de achtergrond gedraait, alleen weet ik niet meer welk merk dat was. Het overslagbedrijfje was toen 'Necoma', drijfkraan was de 'Day Over'. Kraan stond op de ponton van de 'Hercules' , een voormalige hijskraan van de GEM.
Kraan heeft ergens bij een papier fabriek gestaan. Ik meen toen eens gehoord te hebben in Amsterdam.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dirtdevils op 28 Mar 2012, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Mcdermoth

Re: Wie het weet mag het zeggen..

Berichtdoor Mcdermoth » 26 Mar 2012, 21:46

Velsen papierfabriek.

Afbeelding

Weet het niet voor 100 % zeker, maar een van de twee heeft bij Velserkom gestaan.

Is een paar jaar geleden gesloopt, heb er nog mee gewerkt en er zat een bord op van Conrad Stork.

Ik heb er toen geen foto van gemaakt, het was geen Figee kraan en dus niet interessant op dat moment.

Als ik daar weer eens in de buurt ben, zal ik wat navraag doen.
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 26 Mar 2012, 22:23

Hallo Dirtdevil,

die witte kraan, weet ik ook niet welk fabrikaat, maar volgens mij was de ponton van de voormalige elevator 2.
De hercules was een servicekraan tbv bull in/uit het ruim takelen, dacht dat hij in het necoma tijdperk nog actief was in de europoort.

ooit was dit een zelfvarend geheel met 2 deutz diesels voor de voortstuwing in de vetloods.

grtz

ward leonard.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 27 Mar 2012, 13:49

@Mcdermoth, knap hoe jij altijd weer die informatie boven kan halen. 8-)
Hoor er graag meer over.

@ Ward Leonard., Ik weet eigenlijk niet beter dan het de voormalige 'Hercules' was.
De als je met de 2 Deutz motoren bedoelde dat deze in de hercules stond, dan hebben we het over dezelfde ponton.
Er stonden 2 Deutz langzaam lopers in, elk voor 1 schroef met daar tussen de voormalige genaratoren. Dacht dat je kon het op 1 of andere manier schakelen tussen de aandrijving en generator.

Over de oude elevator 2 kan ik ook nog wel wat vertellen, :lol:
Dat was 'onze' weegtoren. Op deze voormalige elevator hadden ze een trechter gebouwd.
Dat was nog echt wegen. Stond een hele dag ene Wim Polder aan de hendels te trekken. Niks automatisch.

Even de vliering maar eens opgekropen op zoek naar oude foto's

Vanuit de Maashaven met een voorspannetje, 2 Deutzjes deden het niet altijd goed. :roll:

Afbeelding

Actie foto's, Als je heel goed kijkt zie je nog een ventje van amper 20 jaar zitten. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 27 Mar 2012, 22:38

Hallo Dirtdevil,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de Hercules (en Elevator2).
heb even "terug gebladerd" en inderdaad in die tijd waren de 2 nieuwe Bailey's al in bedrijf.

het varen met eigen voortstuwing heb ik 1 keer meegemaakt op de waterweg richting Europoort, ging niet zo denderend.
er hing 1 sleper voor en die trok met gemak de "voor de gein achteruit slaande kraan" vooruit.
dacht dat het hetzelfde was als op de 1e foto, de Atlas.

Kraan was een ramp, GEM TD gebruikte hem ook als er op hoogte en in een werkbak gewerkt moest worden.
hijsen en toppen ging niet tegelijk, er moest met een armen en benen stelsel en een portie spierkracht een paar "clutch'en" omgezet worden, als je het "geluk" had dat je op dat moment in het bakkie hing kreeg je de schrik van je leven, omdat er enorm veel ruimte zat op de draadspil van het topwerk, je "viel" als het ware een eindje naar beneden.
in 1980/81 hebben we de bediening van de klutsen elektr/pneum. gemaakt en is er ook nog een nieuwe spil in het topwerk gegaan. werkte goed, maar het was daarna toch gauw over met de hercules.
het ding was trouwens al knap oud, want bij de aanleg van de afsluitdijk (jaren 20/30 vorige eeuw) was hij ook al actief.

En Elevator 2? die lag toen al weg te roesten aan de maashaven.

Ward
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 28 Mar 2012, 17:21

Over de aandrijving van het ponton kan nog een boek schrijven, we zijn zelfs bij het manouvreren een schroef verloren, midden op de waterweg een warmloper, ect :lol:

Als je weet wat je moet zoeken wordt het een stukje makkelijker.

Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 02 Apr 2012, 21:36

Dirtdevils schreef:
Over de oude elevator 2 kan ik ook nog wel wat vertellen, :lol:
Dat was 'onze' weegtoren. Op deze voormalige elevator hadden ze een trechter gebouwd.
Dat was nog echt wegen. Stond een hele dag ene Wim Polder aan de hendels te trekken. Niks automatisch.

Elevator 2, hier nog met recipient.

Afbeelding

Drie markante wegers.

GEM, Grainwave ( Furness ) en Interstevedoring.
( Jan,Jan en Rinus voor de insiders )

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de eerste foto een mechanische weging, de weger trok de grote klep open en daarna de kleine klep tot dat de zwaantjes gelijk waren, vervolgens werd de inhoud van de weegschaal gelost door de hendel van de losklep open te trekken, op de losklep zat een teller voor het aantal schalen.

Tweede foto, een automatische weging d.m.v. een klokschaal, beide vulkleppen en trilgoot worden aangestuurd door de sensoren die op de wijzers zitten.

Bij beide systemen werd er naar het gewicht toe gewogen, b.v. altijd 3.000 kg per schaal.

Derde foto, een computerschaal een z.g.n. AB ( automatische bunker ) weger.

Met de komst van de computerweegschaal kreeg de weger ook gelijk een combifunctie, weger en storter te gelijk.

Groetjes
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 07 Apr 2012, 00:22

2de Foto, bij Jan was de Bille of de Alster altijd 100%jes. :lol: Jan is jammer genoeg ook al uit de tijd. :(

Vond nog een foto op het net waar je de 'Hercules' op de achtergrond ziet.

Afbeelding

Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 07 Apr 2012, 15:27

Hoi Dirtdevils,

Gezien de locatie en de contragewichten, moet het volgens mij Kraan 90 zijn.

In de Botlek lag meestal Kraan 90 voor servicewerkzaamheden, een oude OVET kraan.

Afbeelding

In de Europoort lag meestal de Hercules voor servicewerkzaamheden.

Afbeelding

Beide waren al aan de derde tandjes bezig en zijn vervangen door Bailey kranen, de Bokra en de Eukra.
ward leonard

Berichtdoor ward leonard » 07 Apr 2012, 16:28

Jan is jammer genoeg ook al uit de tijd.

Jan van de linker foto is ook al jaren aan het genieten (voor zover ik weet) van zijn pensioen ergens in brabant!!

Terug naar “Overige kranen”