HMC/NDC

Glindow

HMC/NDC

Berichtdoor Glindow » 10 Mar 2012, 11:18

Van mijn kennis B.S. kreeg ik bijgaande foto's van HMC kranen met het verzoek om ze op het net te zetten.
Dus bij deze.
Groet, Peter

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Glindow op 17 Mar 2012, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
plm-fan

Re: HMC/NDC

Berichtdoor plm-fan » 13 Mar 2012, 15:22

Mooie foto's van trouwe werkpaarden.

Eerste 2 foto's zijn van hetzelfde kraantje en staat in Lochem en is een HMC 5 tonner, derde foto is een NDC 6.3 tonner en staat ook in Lochem bij dezelfde fabriek. Middelste foto is ook een HMC en staat langs de maas maar waar precies weet ik niet.

En de onderste 2 foto's zijn ook HMC en stonden in Meppel. Eerste was een HMC 4 tonner en was van bouwjaar 1983 en is eind vorig jaar vervangen door een hydraulisch geval, en de kraan op de laatste foto was een 3.2 tonner (is gebouwd als ''tapioca kraantje'' 1981) en was al eerder overbodig. Heeft nog een poosje in Amsterdam gestaan bij een soort scheepswerfje. Het was de bedoeling om hem daar in te zetten als werfkraantje maar omdat er teveel voor moest gebeuren (fundatie bouwen en krachtstroom aanleggen) is daar nooit van gekomen. Laatste kraantje had 18 meter vlucht dat dan weer wel.

Gr Plm-fan
Wij slaan over maar niet door.
cranebird

Berichtdoor cranebird » 16 Mar 2012, 19:20

Dagje invallen in spijk,
Afbeelding
Ons NDC kraantje, fijne kraan om mee te draaien :D
Afbeelding
De machinekamer.
Afbeelding
Grind lossen, ( mijn knie )
Afbeelding
Zand lossen.
Afbeelding
Zo, ook weer leeg, mijn dag was goed gevuld. :mrgreen: = fooi
Kan niet zonder kranen
Ron H

Berichtdoor Ron H » 15 Apr 2012, 15:12

In de categorie "buitenbeentjes" heeft NDC deze twee portaalkranen eerder gebouwd. Deze staan vast op ponton Contruck dat benut wordt voor het laden en lossen van (geballaste) gasbuizen tussen kade en supplier.
Momenteel ligt het in Farsund.
Afbeelding
Foto: Jose A. Martinez Rodeiro
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 23 Mei 2012, 17:43

NDC kraan aan de Gouwe

Afbeelding

HMC kraan aan de Gouwe

Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 29 Mei 2012, 17:55

NDC kraan in Lochem bij For Farmers.

Afbeelding
Ron H

Berichtdoor Ron H » 12 Jun 2012, 21:48

Ron H schreef:In de categorie "buitenbeentjes" heeft NDC deze twee portaalkranen eerder gebouwd. Deze staan vast op ponton Contruck dat benut wordt voor het laden en lossen van (geballaste) gasbuizen tussen kade en supplier.
Momenteel ligt het in Farsund.
Afbeelding
Foto: Jose A. Martinez Rodeiro

De ponton lag al enige tijd te koop. Inmiddels blijken de NDC kranen eraf te zijn. Laat zich raden wat ermee gedaan is..
http://www.stie.no/var/corporate_site/s ... 0_x_20.png
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 25 Jun 2012, 20:25

NDC kraan in Alphen

Afbeelding

NDC kraan in Born

Afbeelding
Glindow

Berichtdoor Glindow » 26 Jun 2012, 07:51

Mcdermoth schreef:NDC kraan in Alphen

Afbeelding

NDC kraan in Born

Afbeelding

Mcdermoth, NDC heeft ook leuke kraantjes gebouwd. En ik denk ook een behoorlijk aantal. Mooie foto's.
Groet, Peter
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 26 Jun 2012, 09:50

Glindow schreef:
Mcdermoth schreef:NDC kraan in Alphen

Afbeelding

Mcdermoth, NDC heeft ook leuke kraantjes gebouwd. En ik denk ook een behoorlijk aantal. Mooie foto's.
Groet, Peter

Op de NDC kraan in Alphen a/d Rijn heb ik zelf gewerkt. Heb hem nieuw gekregen in aug. 1998. Het is een 7 tonner op 23 meter. Voor het werk bij een betoncentrale was dit een prima kraan. Ik vond er zelf 2 minpuntjes aan dat was namelijk de smalle giek kop (beetje lastig grijper sturen) en het topwerk vond ik wat aan de trage kant. Dat laatste kwam nl. omdat ze in plaats van 3 parten er 4 gebruikt hebben. Was weer goedkoper want dan kon er een iets lichtere lier gebruikt worden :evil:. Maar echt vlug toppen doet deze kraan niet. Dat was altijd weer even wennen als je in Oudenbosch moest draaien want op de Figee die we daar hadden leek het wel of de giek vrije val naar beneden kwam (en omhoog ging net zo snel) Als je goed op de foto kijkt zie je dat deze NDC een pendelpoot heeft. Dat is zo gemaakt omdat deze kraan op een ronde rails rijdt. De voorganger van deze kraan, een NKM 6 ton 20 meter met vaste arm was namelijk gebouwd voor een rechte rails en de krachten die op het portaal kwamen met rijden waren echt giganties! En aangezien je veel moest rijden ook met een volle grijper was na 25 jaar het portaal zo gescheurd dat het niet meer verantwoord was om zo mee door te gaan. Dus toen kwam de NDC want die was goedkoper als een Figee.
Speciaal voor het grondstoffen vullen in de bunkers had NDC een soort halfautomaat op de kranen gemaakt. Dat werkte als volgt: OP je linker en rechter handel zit een knop en als je die allebei tegelijk indrukt sluit de grijper zich automatisch en hijst dan de grijper tot en door de machinist ingestelde hoogte om dan te stoppen. Je hoefde dan alleen maar te zwenken en te toppen. De grijper leeg storten moest altijd handmatig gebeuren net als zakken. Nogmaals deze functie was handig om bunkers te vullen maar niet om te lossen omdat zodra de grijper dicht was hij gelijk omhoog ging en dat is niet handig als je onder het gangboord zit. Je kon ten alle tijden stoppen maar ikzelf vond "op de hand" lossen fijner (sneller) werken. Niet elke NDC kraan heeft zo'n automaat, werd meestal alleen bij kranen voor betonfabrieken opgebouwd. De bediening was ook afwijkend want wat normaal grijper open/dicht is, is het bij deze kraantjes rijden. Dit was gedaan om de hele kraan met 2 handels te kunnen bedienen i.pv. nog een extra rijhandel. De grijper open/dicht was knopje op de handel indrukken en handel naar achteren ( eigelijk hijsen) open was hetzelfde maar dan handel naar voren (eigelijk vieren) Blijf je tijdens het openen de knop in het handel vasthouden doe je gelijk ''kop hijsen'' erbij zodat je grijper sneller open gaat. Ook kon je tijdens langzaam vieren de grijper open laten ''vlinderen'' . Voor een "klein'' kraantje best wel luxe en handig. Bij andere exemplaren ( o.a bij de ouwe NKM)moest je altijd wat meer loos op de sluitdraad geven omdat anders je grijper dicht zakt. Nog wat techinsche gegevens Hijssnelheid 70 meter per minuut (met toppen erbij 80!) zwenken 2 rotaties per min (dacht ik) toppen weet ik niet meer een rijden was 60 meter per minuut ( i.d.d best snel) Als ik tijd heb (en weet hoe ik foto's moet plaatsen) zal ik er een paar plaatsen om een en ander ter verduidelijken.

Gr PLM-fan
Wij slaan over maar niet door.

Terug naar “NDC”