Hodeidah Port Jemen

Alles over Figee
pvossel
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 Jul 2012, 20:04

Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor pvossel » 01 Jul 2012, 20:32

Twee containerkraantjes in Jemen, geplaatst in 2003.

De laatste foto toont kraan 1 na een mislukte overlast test, ergens in 2007.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Mcdermoth » 02 Jul 2012, 10:25

Hollands Glorie: Figee bouwt kranen voor haven Jemen

Het Amsterdamse kranenbouwbedrijf Figee gaat twee grote containerkranen bouwen voor Jemen. Met de sensationele order is 32 miljoen gulden gemoeid. De order levert een jaar werkgelegenheid op voor dertig tot veertig mensen. De kranen moeten in maart 2003 operationeel zijn in de haven van Hodeida aan de Rode Zee. Figee-directeur Ruud de Vlieger: 'Deze order is een stukje Hollands Glorie. Figee dateert van 1836, maar het kan de allermodernste kranen leveren die voldoen aan de meest specifieke wensen.'
De order betreft twee grote ship-to-shore-containerkranen. Daarnaast verzorgt Figee de aanvullende equipment zoals de container-heftrucks. Commercieel directeur Rob van de Veerdonk: 'We leveren de kranen als turn-key-project. Bij wijze van spreken hoeven ze alleen maar de stekker in het stopcontact te doen. De kranen worden volledig afgemonteerd en bedrijfsklaar geleverd. Wij leggen bijvoorbeeld ook 1000 meter rails aan in de haven. Dat maakt onderdeel uit van de order. Eigenlijk zijn we dus bezig met een brede upgrading van de haven. Maar daarbij houdt het niet op. De levering is inclusief training van het plaatselijke personeel. Daarnaast zullen mensen van Figee na de verkoop nog zes keer ter plekke zijn voor nadere instructie van de mensen ter plekke.'

Van de Veerdonk: 'Figee kan inspelen op de specifieke wensen van de klanten. Daarom zijn wij juist geschikt voor deze order. De kaden in Jemen hebben een beperkte belasting en daaraan zijn deze kranen speciaal aangepast. Voor het vervoer gebruiken wij een speciaal transportschip. De hoogte van de kranen is aangepast aan de nieuwe brug over het Suez-kanaal. Dat illustreert nog eens dat wij zeer flexibel kunnen werken en altijd kunnen inspelen op specifieke eisen.'

De order kwam tot stand met steun van het Nederlandse Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Er is 2,5 jaar aan gewerkt. De order is kwam diverse malen in gevaar, onder andere door een regeringswisseling in Jemen en 11 september.
De kranen wegen 1400 ton per stuk. Ze zijn 60 meter hoog, De armen van de kranen steken 45 meter de haven in. De twee kranen moeten over een jaar gereed zijn voor transport. Daarna is er nog drie maanden de tijd voor plaatsing op het transportschip en het eigenlijke vervoer. Er werken 55 mensen bij het Amsterdamse kraanbedrijf. Figee was tot eind 1999 gevestigd in Haarlem. De verhuizing naar Amsterdam maakt de mega-order mogelijk. Door de nieuwe plek binnen de ringweg A10 aan het IJ heeft Figee nu de ruimte voor het speciale transportschip. Figee maakt deel uit van de IMCA Group, de investeringsmaatschappij van de E. De Vlieger. Imca is verder onder andere actief in Scheepsbouw (Shipdock), Vastgoed, Media en Luchtvaart. Erik de Vlieger over de sensationele order; 'De oude economie blijkt op de weg terug. We hebben ons drie jaar lang laten wijsmaken dat deze industrie er niet meer toe zou doen en dat de nieuwe economie ons eeuwige welvaart kon brengen. Inmiddels gelooft men niet meer in sprookjes en gelden ook hier de wetten van de markt. Amsterdam heeft mede dankzij het Havenbedrijf zich sterk gemaakt voor de economische positie van bedrijven als Figee in het havengebied. Figee heeft gebruik kunnen maken van de kennis van containerkranen die het Havenbedrijf in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Het volledig opgeven van dergelijke industrietakken zou een enorme kapitaalvernietiging van kennis en (maatschappelijk) kapitaal tot gevolg hebben.'

Tenslotte nog een trieste aanblik van Figee Kraan 3 in Hodeidah, die zijn hun no claim daar waarschijnlijk ook kwijt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De test na reparatie verliep niet helemaal zoals het behoorde.

Klap na beneden gekomen, A- frame kapot, kraanmeester nat pak en zijn heup uit de kom.

Kraan 3 is na een lange reparatieperiode gerepareerd en inmiddels weer operationeel.

Nog een paar foto’s van de test, de plons en de redding van de kraanmeester.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Notabene nog wel een Hollandse container, die in een Hollandse kraan hangt of beter gezegd hing, een weghollende arabier, een zwemmende kraanmeester en een afborrelende container.

Foto’s zijn een beetje aan de kleine kant, maar ja wie het kleine niet eert.

Maar niet getreurd, de reparatie en test waren nodig omdat ze met de luiken van een zeeboot bezig waren geweest, of te wel handelingen met de kraan verricht waar hij niet voor gemaakt is.

http://visual-impact-gallery.blogspot.n ... an-08.html
Ron H
Berichten: 360
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 12:30
Locatie: Minderhout (B)

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Ron H » 02 Jul 2012, 11:12

Ik meen dat Hollandia op het terrein van Nelcon/Kalmar in Rotterdam later een nieuwe klap heeft gebouwd. Ergens moet ik nog een fotootje hebben dat deze op de Maasvlakte op een schip geladen werd.

Zit er toch nog een vleugje Rotterdanm aan.
ward leonard
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor ward leonard » 02 Jul 2012, 12:51

- Maar niet getreurd, de reparatie en test waren nodig omdat ze met de luiken van een zeeboot bezig waren geweest, of te wel handelingen met de kraan verricht waar hij niet voor gemaakt is. -

??? een container kraan die niet geschikt is om luiken te draaien?, vreemd...
bij een container schip staan de meeste dozen onderdeks, onder een luik dus..
iedere containerterminal heeft dan ook onder of achter de kraan ruimte om de luiken tijdelijk neer te leggen.
een luik is zwaar ja, maar een twinhijs (2 cont. tegelijk) kan tegen de 100 Ton wegen incl. spreader en zulke zware luiken bestaan niet.

grtz

Ward
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Mcdermoth » 02 Jul 2012, 17:29

Hoi Ward, mooi verhaal.

Maar deze Figee kranen zijn maar 45 ton.
pvossel
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 Jul 2012, 20:04

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor pvossel » 02 Jul 2012, 22:37

Inderdaad, max totaal last 60 ton, inclusief spreader en headblock.
Glindow
Berichten: 532
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 13:05

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Glindow » 04 Jul 2012, 09:11

Mcdermoth, hierbij een foto van de twee kranen toen ze nog op de kade in Amsterdam stonden.
Tevens heb ik nog even navraag gedaan over de precieze toedracht van het ongeval en die luidt:

Na een reparatie aan het de dwarsbalk voor van het portaal werd de kraan getest alvorens weer in gebruik te nemen. Tijdens het uitrijden van de kat met volbelaste container bezweken de verbindingen torenpoten/portaalpoten voorzijde en zakten de torenpoten als het ware in de portaalpoten, de klap met kat en container kwamen hierdoor naar beneden inclusief de kabine welke onder water kwam, gelukkig kon de kraandrijver zich redden.

Oorzaak:
Een paar maanden vooraf aan het ongeval tijdens het lossen van een schip brak er een verbinding tussen spreader en container waardoor de container uit de kraan viel op de dwarsbalk van het portaal voor, de energie die hierdoor vrij kwam resulteerde in het feit dat de klap omhoog sprong en weer terug viel in de hangstangen welke aan de toren verbonden zijn, de wielen aan landzijde kwamen hierdoor los van de rail, waarna de kraan weer terug viel op de rails.
Doordat de klap is opgesprongen en weer omlaag is gevallen in de hangstangen is er een enorme belasting in de voor torenpoten gekomen, de verbindingsplaten torenpoten / portaalpoten waren hier niet tegen bestand en de scheurvorming moet op dat moment zijn ingeleid in de portaalpoten.
Een enorme schade was het gevolg.

Groet, Peter

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Mcdermoth » 04 Jul 2012, 12:01

Glindow, duidelijk verhaal.

Op Portworld stond het onderstaand artikel over Kraan 3.

Hodeidah, Yemen: Gantry Cranes Out of Service Notice

23 Nov 2007 ... On November 20 at approximately 0439 local time, the Dutch made gantry crane (Figee) Number (3) [at Hodeidah] sustained serious damage. This was caused as a result of a hatch cover falling while trying to put it back on ship resulting damage to the crane's sill beam and five motors and gearboxes.

Een container of een luik, er was in ieder geval iets op de dwarsbalk gevallen met alle gevolgen van dien.

Maar, het kan altijd erger :o

Afbeelding
Ron H
Berichten: 360
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 12:30
Locatie: Minderhout (B)

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor Ron H » 04 Jul 2012, 14:33

In Felixstowe ging het ook mis, een schip met wat nieuwe ZPMC's raakt een bestaande. Domino effectje.
ward leonard
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:13
Locatie: Brielle
Contact:

Re: Hodeidah Port Jemen

Berichtdoor ward leonard » 04 Jul 2012, 18:11

ja, dat was ook een aardige schade, er circuleren wat opname's van het gebeuren op het WWW, maar is van een totaal andere orde als het uit het spreader vallen van een "hatch cover" (luik) op de balk tussen de voorpoten.

ward

Terug naar “Tribute to Figee”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast