Si Bongkok

Alles over Figee
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 623
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Si Bongkok

Berichtdoor Mcdermoth » 04 Apr 2012, 18:22

" Si Bongkok " is zijn bijnaam, bijna een eeuw geleden begon hij sissend en stomend door de oerwouden van Java ( Nederlands-Indië ) te rijden.

Zo bijgelovig als sommige inheemse waren, zagen ze hem aan voor een griezelig en geheimzinnig monster.
Het monster werd gevoed met steenkool en teakhout en haalde hier mee een snelheid van 5 km per uur.
Totaal gewicht 66 ton en zette 40 ton plat weg met een draaicirkel van 20 meter.
Sleurde ook nog eens een wagon met kraanmaterialen met zich mee.
In Haarlem noemde ze hem gewoon spoorkraan Figee bouwnummer 1956.
In 1987 is de Figee spoorkraan op 70 jarige leeftijd nog ingezet bij Bintaro, de grootste treinramp uit de geschiedenis van Indonesië.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Deze zeldzame functionerende Figee spoorkraan hebben ze in 2009 uit het oerwoud getrokken en verplaatst naar een werkplaats in Manggarai om hem daar te restaureren.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Indonesische metaalbewerkers met alle mogelijke persoonlijke beschermingsmiddelen, die natuurlijk verstrekt zijn door hun werkgever, zijn volop aan het restaureren.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Maar het eindresultaat mag er zijn, veilig gestald onder een afdak gaat de Si Bongkok zeker weer één eeuw mee.
Glindow
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 13:05

Re: Si Bongkok

Berichtdoor Glindow » 17 Mei 2012, 12:02

Mcdermoth, nog even de serie completeren met twee foto’s van deze kraan tijdens het proefdraaien in de hal van Figee Haarlem aan het Spaarne in 1916.
Groet, Peter

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 623
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Si Bongkok

Berichtdoor Mcdermoth » 17 Mei 2012, 18:38

Glindow schreef:nog even de serie completeren met twee foto’s van deze kraan tijdens het proefdraaien in de hal van Figee Haarlem aan het Spaarne in 1916.
Groet, Peter



Die foto’s van het proefdraaien in Haarlem heb ik nog opgestuurd naar iemand van “ Indonesian Railfan “.
Die man ging helemaal uit zijn dak van blijdschap toen hij die foto’s ontving en bekeek.
Bleek dat hij zelf betrokken was bij de restauratie van de Si Bongkok.

http://www.semboyan35.com/printthread.p ... 625&page=4

De mechanische Kraan UH-995

Zo goed als nieuw, altijd binnen gestaan. :lol:

Afbeelding

Het oerwoud was nog niet helemaal leeg en deze hebben ze er ook nog uitgetrokken en gerestaureerd.

Afbeelding Afbeelding

De mechanische Kraan UH-995 met een hijsvermogen van 6 ton, was in 1890 naar Indonesië gekomen.
Twee waren er van dit type.

Afbeelding Afbeelding

Eéntje was er gestationeerd in Semarang Dipo Poncol en de andere in Sidotopo Dipo.

Er is er nog maar één over van de twee en deze staat in het Ambarawa Railway Museum.

Afbeelding

In tegenstelling tot zijn grote broer de “ Si Bongkok “ heeft de UH-995 niets mysterieus.
Ondanks dat hij 20 jaar ongebruikt buiten heeft gestaan in de regen, zon en zeelucht, zag al het materiaal er nog intact en robuust uit.
Gebruikersavatar
Mcdermoth
Berichten: 623
Lid geworden op: 06 Mar 2012, 14:28
Contact:

Re: Si Bongkok

Berichtdoor Mcdermoth » 18 Mei 2012, 17:34

Glindow schreef: nog even de serie completeren met twee foto’s van deze kraan tijdens het proefdraaien in de hal van Figee Haarlem aan het Spaarne in 1916.


Zusterkraan ?

Afbeelding
Glindow
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 13:05

Re: Si Bongkok

Berichtdoor Glindow » 18 Mei 2012, 20:15

Zusterkraan ?

Afbeelding[/quote]

Mcdermoth, het is best mogelijk dat dit de grote zuster is alleen deze kraan is van 1931 met capaciteit van 40 ton x 6 meter.
Hij is gebouwd voor de Ned Spoorwegen en genoemd Derraillement kraan.

Maar wel leuk dat je iemand blij heb kunnen maken met de paar foto's.

Groet, Peter

Terug naar “Tribute to Figee”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast