CS Boele & Oosterwijk

Hans

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 02 Jun 2012, 21:07

Ga ik nog even verder met de twee voormalige kolenlaadschepen want vanaf 1970 lopen de wegen van beide kranen uiteen.
Aan de Maraboe veranderd in de loop der jaren niet zo veel.
Bij groot onderhoud worden er wel zaken vervangen en krijgt ze een iets strakker kraanhuis maar verder is ze tot aan de sloop nagenoeg onveranderd gebleven.
Ze heeft in al die jaren op vele locaties gelegen. Het zou, denk ik, te ver voeren om die hier allemaal op te gaan noemen.
Maar een van de locaties wil ik toch even vermelden omdat deze toch wat bijzonder was.
Een ieder van jullie zal aan het eind van de pieren bij Hoek van Holland wel eens de havenlichten hebben zien staan die voorzien zijn van een helicopterdek. Deze havenlichten staan elk op een caisson welke in het damlichaam zijn opgenomen.
Om de caissons te verzwaren zijn deze gevuld met grind. Dit is gedaan door de Maraboe die hiervoor een trechter met lopende band op zijn voordek kreeg. Wind en golven hebben de operatie meerdere malen parten gespeeld en dan moest er met het hele spul naar de vluchthaven van de Hoek worden uitgeweken totdat het weer wat rustiger werd.
Dit karwei speelde in 1974.

Afbeelding

Niet lang hierna is de Maraboe naar Gent gebracht en aldaar gesloopt.
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
cranebird

Berichtdoor cranebird » 03 Jun 2012, 13:30

Een filmpje van de Dodo, die aan de Nesserdijk lag in Rotterdam.
Lost hier de Volkerak, met plaatzand.

Het kraanhuis van de Dodo.

En de Dodo lost de Schelde.

Groetjes Bertus.
Kan niet zonder kranen
Glindow

Berichtdoor Glindow » 03 Jun 2012, 15:23

Zo komen we toch aan een redelijk compleet plaatje.

Hans, en dan is het ook nog eens een mooi plaatje zeker met de oude zwart wit foto's.
Ga zo door.
Groet, Peter
Hans

Berichtdoor Hans » 03 Jun 2012, 19:37

Dank je Peter !! ;)

Hoofdstuk Maraboe afgesloten nu verder met de Flamingo want daar is wel iets meer van te vertellen.
Ik had in mijn vorige post al iets gezegd over het uit elkaar lopen van de wegen van beide kranen.
Dat zat namelijk zo. Ergens in 1970 brak van de Flamingo, tijdens het optrekken van een volle grijper, een poot (heet zo'n ding zo ??) van het topwerk waardoor het hele topwerk ontwricht raakte.
De Flamingo werd weggesleept van de Aelbrechtskade, waar zij haar hele arbeidzame leven voor Oosterwijk tot op dat moment had gelegen, en werd vervangen door . . . de Maraboe.
De Flamingo ging naar de werf van Oosterwijk in Lekkerkerk om te kijken of er nog iets aan te repareren viel.
Al gauw bleek dat de kraan total loss was. Wat nu. De oplossing werd al gauw gevonden.
Bij de centrale van het G.E.B. aan de Waalhaven in Rotterdam, stonden twee kolenkranen die niet meer werden gebuikt omdat de centrale op een andere brandstof was overgegaan.
Oosterwijk kocht beide kranen.

En nu ontstond er voor mij een klein probleem. Deze twee kranen waren van Figee en we hebben het hier over Conrad Stork.
In overleg met onze moderator is er voor gekozen om alles bij elkaar te houden en geen nieuw topic onder Figee aan te maken.
Dan weten jullie dat !

Dus nu even over Figee. De ene Figee ging naar de Schiemond en kwam daar op de wal te staan, de andere ging naar Lekkerkerk om op de Flamingo te worden gezet.
De Schiemondse Figee kreeg, net als alle andere kranen van Oosterwijk, een vogelnaam en werd de Nandoe.
De tweede Figee werd uiteraard de Flamingo.
Terwijl men op de werf in Lekkerkerk bezig was om de Flamingo geschikt te maken om op het schip te kunnen zetten, sloeg het topwerk van de Nandoe op de Schiemond met een volle grijper naar beneden en landde boven op een trechter.
Men zat echter niet voor een gat gevangen en het topwerk van de Flamingo werd naar de Schiemond gebracht en op de Nandoe gezet.
Het gekraakte topwerk van de Nandoe ging retour naar Lekkerkerk.
Hier werd het ingekort door het beschadigde deel er tussenuit te halen. Omdat de oorspronkelijke arm voor een drijvende kraan, wat de Flamingo per slot van rekening is, te lang was moest dit toch gebeuren, ook al zou er met de Nandoe niets gebeurd zijn.
Ook kreeg de Flamingo een transportband op het voordek.

Afbeelding

De Nandoe, hier aan de St. Janshaven.

Afbeelding

De Flamingo in haar nieuwe gedaante aan de Nesserdijk.

Ondanks dat het dezelfde kranen zijn/waren, lijken de aangebrachte verschillen mij toch vrij duidelijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Glindow

Berichtdoor Glindow » 04 Jun 2012, 15:08

En nu ontstond er voor mij een klein probleem. Deze twee kranen waren van Figee en we hebben het hier over Conrad Stork.

Hans, weer een mooi verhaal met beelden en zowaar daar komen ook nog twee Figee kranen boven water. Wat is de wereld toch klein. De foto's en verhaal staan hier zoals je al opmerkte op de juiste plek.

Groet, Peter
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 04 Jun 2012, 17:25

Hallo Hans,

Een vraagje : Klopt het dat die Flamingo later is gekocht door v Dijke uit Amsterdam??

Gr Plm-fan
Wij slaan over maar niet door.
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 04 Jun 2012, 17:56

J.C. Van Dijke

Afbeelding

1985 "Enterprice" FIGEE 6 ton
plm-fan

Berichtdoor plm-fan » 04 Jun 2012, 21:01

Mcdermoth,

Van Dijke heeft ook nog een soortgelijke Figee gehad en ook op zo'n schip en is daar later mee naar Ghana gegaan. Maar volgens mij was dat een 8 tonner.
Er stonden foto's van op ons vorige forum.
Gr Plm-fan
Wij slaan over maar niet door.
Hans

Berichtdoor Hans » 04 Jun 2012, 21:07

Leuk dat dit topic niet alleen een opsomming van feiten wordt maar dat er ook actief wordt meegedaan.
Grappig is is dat toch !! :D

@ Plm-fan Dat klopt. Ik kom daar zo aan toe !! ;)

@ Bertus Je bent me voor ! :D Ze stonden al op You Tube. Ik had ze er bij de Dodo op willen zetten maar dat maakt niet uit. Ze kunnen er maar op staan !! ;)

Ik probeer het verhaal Flamingo af te maken.
De Figee deed het voortreffelijk en was zelfs in staat om de drukte op de Nesserdijk het hoofd te bieden ondanks het feit dat zij een veel lichtere kraan was dan haar voorgangers.
Ze werd door haar machinisten goed verzorgd en liep als een naaimachientje.
Ze heeft nog aan menig loswal gelegen, onder andere in 1978 in Amsterdam om zand voor de Hemspoortunnel te lossen.
Zo kwam er uiteindelijk toch een moment dat er niet voldoende werk meer was voor alle kranen van Oosterwijk.
Om een lang verhaal kort te maken, de Flamingo werd overgedaan aan het Zeehavenbedrijf in Dordrecht.
Daar heeft zij nog een paar jaar dienst gedaan in de overslag en volgens haar laatste machinist werkte alles nog voortreffelijk.
Die jaren voor het Zeehavenbedrijf is ze eigenlijk lang uit mijn zicht geweest. Waarschijnlijk ook omdat ze een tijdje in Moerdijk heeft gelegen alwaar het Zeehavenbedrijf ook een locatie had.
Totdat ik in 2002 haar ineens op de helling van de Gebrs. Kooiman in Zwijndrecht zag liggen.
Het topwerk was er af en het leek er op alsof ze een grote onderhoudsbeurt kreeg.
Wat was het geval, ze was in 1998 aangekocht door Johan van Dijke samen met het beunschip Betelgeuze van Boele. Vandaar waarschijnlijk ook dat ik haar in die tussenliggende jaren niet gezien had.
Na de opknapbeurt werd de naam Flamingo veranderd in Janet en in die hoedanigheid werd ze versleept naar de Heysehaven in Rotterdam en op een ponton geladen.

Afbeelding

Het ponton had als bestemming Ghana en na een voorspoedige zeereis kwam het transport veilig aan op de rede van Takoradi.

Afbeelding

De bedoeling was dat de Janet zichzelf met de Figee aan de pier zou volgooien met bauxiet en dan naar de op boeien wachtende vrachtschepen zou varen om daar haar beunen weer in leeg draaien.

Onderstaand stukje is opgetekend uit de mond van Johan Altena die deze info vanuit Ghana naar mij toe stuurde.

"De Janet was bedoeld om als ze geladen was, langszij een zeeschip te gaan en dan zichzelf te lossen. In de praktijk bleek dit niet te werken. De lege zeeschepen waren te hoog en de geladen Janet te laag. Na een half jaar is besloten om de kraan er af te halen en te slopen. De kraan werkte tot op dat moment nog wel.

Omdat na een paar reisjes er andere bakken beschikbaar kwamen werd de Janet terzijde gesteld. men heeft er toen een soort van schottel achter gemaakt en een proefvaart gehouden.
Daarna is de Janet verkocht aan Nigerianen die hebben geprobeerd om haar op deze manier naar Nigeria te varen. Dit is door een warm gelopen schottel niet gelukt en volgens de laatste berichten ligt de Janet nu ergens tussen Ghana en Nigeria op een onbekende plek voor anker."

Of er ooit nog wat van de ex Flamingo zal worden vernomen moet als zeer twijfelachtig worden beschouwd.
Dit is in ieder geval, voor zover mij bekend, de laatste foto van de Flamingo/Janet, hier al zonder de Figee.

Afbeelding

Voor het Afrikaanse deel van deze uiteenzetting ben ik veel dank verschuldigd aan Johan van Dijke en Johan Altena vanuit Ghana. Het lukt niet vaak om de levensloop van een kraan zo'n eind te volgen als het materieel hier uit het zicht verdwijnt.

Oh ja, en dan hadden we ook nog de tweede Figee, de Nandoe.
Deze heeft, nadat de locatie St. Janshaven gesloten was, nog jaren in de Keilehaven gedraaid.
In april 2005 werd van de ene op de andere dag de losplaats gesloten. De Nandoe werd ter plaatse binnen 2 dagen gesloopt.

In februari 2005 maakte ik nog onderstaande foto van de Nandoe.
Ze ziet er nog strak uit en dat was ook met het machinegedeelte het geval.
Alleen de cabine is vervangen voor een ander model, in dit geval met airconditioning.

Afbeelding

Het enige wat rest van de Nandoe is deze fabrieksplaat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Hans

Berichtdoor Hans » 05 Jun 2012, 16:22

De volgende kraan. Ook deze CS is een Oosterwijker.
Uitleg volgt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.

Terug naar “Conrad Stork”