CS Boele & Oosterwijk

cranebird

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor cranebird » 07 Jun 2012, 17:42

Hallo Hans.

Sorry, dat ik die filmpjes er al op gezet heb, wil niet in je vaarwater zitten. :oops:
Volgens mij heb jij nog een hoop te vertellen over Boele & Oosterwijk.
Weet jij trouwens nog wat over de zeegrind, die geladen werd in Schiemond.
Heb daar vroeger veel bij de baggermolen grind geladen, was trouwens nog helemaal op stoom, prachtig mooi !!
Aan de buitenzijde stond een portaal kraan, heb het idee dat dat een Figee was, weet jij dat nog?
Misschien heeft iemand nog foto`s van dat gebeuren, heb er vroeger veel te weinig gemaakt, nog spijt van. :cry:

Groetjes Bertus.
Kan niet zonder kranen
Hans

Berichtdoor Hans » 07 Jun 2012, 19:45

Hoi Bertus,

Trek het je niet aan hoor van die filmpjes. Het gaat erom dat het er op komt en wie dat doet is niet belangrijk ;)
Ik weet wel wat van Boele & Oosterwijk en ook van dat Schiemond verhaal heb ik nog wel wat.
Punt is dat dit een kranen forum is en ook moet blijven vind ik.
Dat er zo nu en dan iets ter sprake komt waar raakvlakken mee zijn, dat moet kunnen vind ik !
Misschien is het een optie om eens door het Boele en Oosterwijk topic op het Kustvaartforum te bladeren.
Daar staat zo'n beetje alle informatie die tot op heden van Oosterwijk boven water is gekomen.
Anders ben ik bang dat hier een tweede B&O topic ontstaat met dezelfde inhoud.
Dit is de link naar het topic:
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=14&t=253

En dit is de kraan die je bedoeld waarschijnlijk. Inderdaad, een Figee.

Afbeelding

Ook op deze kraan kom ik nog wel op terug.
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Hans

Berichtdoor Hans » 07 Jun 2012, 21:36

Afbeelding

De volgende kraan. Ook deze CS is een Oosterwijker.
Uitleg volgt.[/quote]

De Staatsmijn Maurits en de provincie Limburg wilden eind jaren zestig van de ontsierende steenberg naast de Maurits af en toevalligerwijs had provinciale waterstaat een aantal lege grintgaten die men graag opgevuld wilde hebben voor recreatie doeleinden (o.a. in Laak, Thorn en Stevensweert).
Jaap Oosterwijk slaagde erin om deze opdracht voor zijn bedrijf binnen te halen.
Voordat men kon beginnen moest er eerst logistiek een enorme berg werk worden verzet.
Het kwam, soms met veel duwen en trekken, uiteindelijk voor elkaar en ZKH Prins Claus der Nederlanden gaf het startschot.

Afbeelding

De mijnsteen werd op het terrein van de Staatsmijn Maurits met graafmachines in treinwagons geladen die met een eigen locomotief van Oosterwijk (jawel), over een zelf aangelegd spoor, naar de tijdelijke loswal in de haven van Urmond werden gebracht.
De mijnsteen werd daar in schepen gestort die het naar de plaats van bestemming brachten.
Er werden verschillende eenheden uit de vloot van Oosterwijk voor dit vervoer ingezet waaronder 3 sleep beunschepen van 3000 ton en de Conrad Stork kraan Pelikaan.

Afbeelding

Ook waren er een aantal duwbakken speciaal ontwikkeld voor het vervoer van met mijnsteen geladen containers die op de plaats van bestemming met een hiervoor speciaal hiervoor door Conrad Stork gemaakte brugkraan (de Limburg) werden gelost.
Bijzonder was dat de kraan regelrecht van Stork uit Haarlem naar Limburg kwam en werd opgebouwd in de haven van Maasbracht en niet, zoals te doen gebruikelijk, op de werf van Oosterwijk in Lekkerkerk.

Afbeelding

Hij werd door twee drijvende bokken op een uit twee delen bestaand ponton gezet.

Afbeelding

Hier de aanvoer van de twee delen van het ponton

Afbeelding

Toen alles klaar leek en men ging proefdraaien bleek de hijshoogte niet goed.
De kraan kreeg de container niet uit het schip.

Afbeelding

Men heeft dit ondervangen door het hijsjuk te verhogen.

Afbeelding

Toen het karwei af was is de kraan in het grindgat van Thorn afgebroken en afgevoerd naar Lekkerkerk.

Afbeelding

De twee delen van het ponton zijn later gebruikt als laad/los dan wel afmeer ponton.
Wat er uiteindelijk met de kraan is gebeurd ..... ?????
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 07 Jun 2012, 23:39

Hans schreef:Toen alles klaar leek en men ging proefdraaien bleek de hijshoogte niet goed.
De kraan kreeg de container niet uit het schip.

:oops:

Daar zal er een paar rooie oortjes hebben gekregen. :lol:
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 08 Jun 2012, 09:58

Gezien de geschiedenis, past deze hier ook wel bij.

Gaat de Aquila de Sloehaven verlaten ?

Afbeelding

Ik hoorde dat een andere stuwadoor de overslag gaat doen bij Thermphos, wie weet er meer van ?

Deze er ook maar gelijk bij.

Aquila met een Figee en een Conrad Stork kraan er op.

De Aquila is gebouwd door Verolme voor Boele en Oosterwijk om zeezand te ontzilten.
Afbeelding Afbeelding

Daarna werd de Aquila omgebouwd tot pijpenlegger

Afbeelding

Met de laatste verbouwing werd het een losinstallatie, die weer verhuurd werd aan Aegir - Frans Swarttouw.
Diepstekende boten werden gelicht in het Calandkanaal en deze boten gingen dan door naar Frans Swarttouw in de Botlek of St. Laurenshaven.
Afbeelding Afbeelding

Calandkanaal - Juni 1981

De OBO Agios Ioannis ligt in het Calandkanaal erts te lossen als er een explosie op het achterschip plaatsvindt.
De explosie was zo krachtig dat er een scheur van zestig meter in het achterschip ontstond waardoor het schip onherstelbaar beschadigd raakte.
Luikhoofd van ruim negen maakt een salto mortale en komt achter de bakboordbrugvleugel terecht.
Een loodzware lastrafo werd een kilometer verderop teruggevonden.
Tijdens het lossen zouden er herstelwerkzaamheden plaats vinden die nooit aangevraagd waren en zodoende ook geen ontheffing, geen gasdokter en geen gasvrijcertificaat.
Acht werklieden komen om en een havenarbeider raakt zwaar gewond.
De kapitein en de machinist werden aangehouden, hen werd dood door schuld ten laste gelegd.
De Agios Ioannis is een paar maanden later in Spanje gesloopt
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na twee jaar verhuurd te zijn geweest aan Frans Swarttouw is de Aquila naar de Sloehaven in Vlissingen gegaan voor de Hoechst wat nu Thermphos is en die lost er nu nog grondstoffen mee.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Glindow

Berichtdoor Glindow » 08 Jun 2012, 13:43

Hans, Dirtdevils en Mcdermoth, een zeer mooi verhaal met mooie plaatjes over Boele. En zo te lezen gaar er bij andere ook wel eens wat fout. Maar zolang je over materieel schade spreekt is er altijd een oplossing het kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar als er levends mee gemoeit gaan dan houd het op . Maar goed niet negatief zijn, en daarom hierbij nog twee z/w foto's van de "Oude" Figee kraan in zijn oorspronkelijke staat 1967 kraannummer 3325
Groet, Peter

Afbeelding

Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 08 Jun 2012, 14:38

Nog twee gebroederlijk naast elkaar.

Afbeelding
Hans

Berichtdoor Hans » 08 Jun 2012, 19:05

Mcdermoth schreef:Gezien de geschiedenis, past deze hier ook wel bij.

Gaat de Aquila de Sloehaven verlaten ?

Het enige wat ik erover kan vinden is dat het fosfaaterts schaarser wordt en dat is nu net de grondstof die fosforfabriek Thermphos in Vlissingen-Oost nodig heeft. Ze willen in 2020 100 procent gebruikmaken van alternatieven voor fosfaaterts.
Misschien bedoelen ze dat ze dan geen kranen meer nodig hebben.
Vriendelijke groeten,
Hans.
m.m

Berichtdoor m.m » 09 Jun 2012, 19:27

het schijnt dat verbruggen en sagro het werk bij thermphos gaan doen
Hans

Berichtdoor Hans » 11 Jun 2012, 21:31

Omdat we het nu toch over de Aquila hebben dan ook maar gelijk even over de kranen die er op staan.
Het betreft de hier al eerder gememoreerde Figee die oorspronkelijk van de Combinatie Havenmond Hoek van Holland is geweest. Nadat de havenmond was gereed gekomen en de kranen te koop werden aangeboden, heeft Oosterwijk 1 exemplaar overgenomen al lijkt het er op onderstaande foto op dat ze beiden bij Oosterwijk terecht kwamen.

Afbeelding

De ander is echter naar Aluchemie in de Botlek gegaan.
Ron H plaatste op het B&O topic onderstaande foto.

Afbeelding

Het exemplaar van Oosterwijk kreeg de naam Roerdomp en kwam op de Schiemond te staan. Hij loste daar de Nandoe af die naar de Keilehaven ging.
Op Schiemond kreeg de Roerdomp na enige tijd gezelschap van een andere Oosterwijk kraan, de Albatros.
Deze Conrad Stork kraan dateert, dacht ik, uit 1961. Het bouwnummer eindigde dacht ik op 47. Helaas heb ik niet het volledige nummer.
Hij is, na aflevering, op een ponton geplaatst. Hiervoor werd het middendeel van een T2 tanker gebruikt.
Het was dan ook een vrij imponerend gezicht om de Albatros voor de wal te zien liggen.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door Hans op 03 Nov 2017, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.

Terug naar “Conrad Stork”