CS Boele & Oosterwijk

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 22 Mei 2012, 20:18

In overleg met de beheerder van het forum heb ik een nieuw onderwerp aangemaakt.
Ik heb nog wat foto's van CS kranen van Boele & Oosterwijk.
Die zal ik de komende tijd hier plaatsen.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 29 Mei 2012, 22:23

Op 29- 3-1941 zijn 6 "schwimmende Kohlenverladeanlagen" voor de Sowjet Unie
besteld bij Nederlandse werven, 4 stuks bij Verschure (bouw-nr's 242 t/m
246) in Amsterdam en 2 bij de De Klop (bouw-nr's 559 en 560) in Sliedrecht.
Er stond een elektrische Conrad Stork topkraan op met een hefvermogen van 6 ton.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 30 Mei 2012, 21:19

Onderdeks bevond zich een stoommachine die voor aandrijving van de generator zorgde.
Voorop stond een elektrische kolenoverslagmachine.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 30 Mei 2012, 21:37

Onmiddellijk na het gereedkomen van de schepen in 1944 werden ze door de bezetter weggevoerd.
Van deze zes schepen zijn er, voor zover bekend, 2 na de oorlog in voormalig bezet gebied getraceerd en door de Nederlandse overheid teruggehaald.

Een van deze kolenverladers was bekend na de oorlog als C2
9- 6 1948: Terug in Nederland via Delfzijl
18 12 1948: Vrijgegeven te Delfzijl. (MCTV 3127)
Afgegeven aan Oorlogsbuit

De ander was bekend na de oorlog als Nor K 5
8- 6-1948: Terug in Nederland via Delfzijl
9-12-1948: Vrijgegeven te Delfzijl. (MCTV 3127)
Afgegeven aan Oorlogsbuit.

De kranen en de elctrische installatie waren ernstig verwaarloosd.
Op onderstaande (helaas wat onduidelijke) foto ligt een van de kranen aan de Aelbrechtskade in Rotterdam om opgeknapt te worden.

Afbeelding

In deze staat kocht Oosterwijk het spul.
Ze sloopten de stoommachines die voor de stroom moesten zorgen eruit en zetten er nieuwe dieselmotoren in die de generatoren moesten aandrijven.
Tevens werden de kranen en het elektriek weer in orde gebracht.
De kolenoverslaginstallatie bleef voorlopig nog op het voordek staan.

De kranen werden als Flamingo en Maraboe in bedrijf gesteld.
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Glindow
Berichten: 535
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 13:05

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Glindow » 31 Mei 2012, 11:58

Hans, daar heb je goed aan gedaan om deze gegevens en foto's te plaatsen. Het geeft toch mooi aan wat er vroeger allemaal gebouwd werd op dit gebied.
Groet, Peter
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 31 Mei 2012, 19:18

Dank je wel Peter !! ;)

En dit was, het na veel geknutsel, het resultaat:

De Flamingo aan de Aelbrechtskade in Rotterdam.

Afbeelding

De Maraboe aan de Boompjes in Rotterdam.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 31 Mei 2012, 19:19

Hier nog een detail van de Flamingo.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 31 Mei 2012, 19:41

Maar dan ontstaat er in de praktijk toch een probleem.
Beide kranen deden het uitstekend en hadden zowel voor als achter een beun om ruim 1000 ton zand in op te slaan.
Achterop beide schepen was een dubbele woning gesitueerd en voorop stond de kolenlaadinstallatie.
Bij het naar de trechter op de wal draaien kon de kraanmachinist, uiteraard, kiezen om rechts dan wel links om te zwenken.
Bij beide opties moest er echter vrij ver opgetopt worden omdat er A. niet over de woning mocht worden gedraaid en B. voorop nog steeds die kolenlaadinstallatie stond.
Als er dan ook nog een grote berg zand in de beunen lag dan kwam dat het beetje tempo draaien niet ten goede.
Er moest dus iets gebeuren.
De kolenlaadinstallaties zijn er daarom toch vrij snel afgehaald en gesloopt.
Wat men nu uiteindelijk voor heeft gehad met het eerst laten staan van die dingen heb ik nooit kunnen achterhalen.
Waarschijnlijk had Jaap Oosterwijk toch ergens het idee dat hij die dingen nog kon gebruiken.
Feit is wel dat het nu mogelijk was geworden om met een volle grijper om het zand in het voorbeun heen te draaien.

Hierbij nog een foto van beide kranen, zonder kolenlaadinstallatie, liggend in de Delfshavense Schie in Rotterdam.
De Maraboe op de voorgrond aan de Spangensekade en de Flamingo aan de overkant langs de Aelbrechtskade.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans op 30 Okt 2017, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
Dirtdevils
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 17:18
Locatie: Goeree Overflakkee

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Dirtdevils » 31 Mei 2012, 20:42

Je hebt al een aardig archief opgebouwd met veel informatie over deze kranen. 8-)
Volg dit topic dan ook met veel interesse.
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Feb 2012, 18:42

Re: CS Boele & Oosterwijk

Berichtdoor Hans » 02 Jun 2012, 19:43

Dirtdevils schreef:Je hebt al een aardig archief opgebouwd met veel informatie over deze kranen. 8-)
Volg dit topic dan ook met veel interesse.


Over de kranen van Boele en Oosterwijk kan ik, na 7 jaar B&O topic, wel iets vertellen.
De details over de oorlogsjaren van de kolenlaadschepen komen, ere wie ere toe komt, van Hans Jehee.
Hij houdt zich al jaren bezig met de Nederlandse scheepvaart tijdens de 2e wereldoorlog.
Ik had weer foto's en informatie die het plaatje voor hem aanvulden en hij had weer die oorlogsgegevens voor mij.
Zo komen we toch aan een redelijk compleet plaatje. ;)
Laatst gewijzigd door Hans op 18 Sep 2016, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
Hans.

Terug naar “Conrad Stork”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast