Conrad Stork algemeen

Mcdermoth

Re: Conrad Stork algemeen

Berichtdoor Mcdermoth » 30 Jul 2012, 21:22

Twee Paceco Vickers portainers en twee Conrad Stork transtainers op de Home terminal.

Afbeelding

Begin jaren 70 heeft Conrad Stork ook een aantal transtainers geleverd aan Unitcentre.

Afbeelding

De transtainers reden van oost naar west en andersom over pier 7 om containers in of uit het stack te zetten/ halen, in het begin waren ze te ruim afgesteld en reden met en snelheid van 35 km per uur met een container van 30 ton over pier 7, in het kader van de veiligheid is de snelheid terug gebracht.

Unitcentre werd opgericht door SHV en Furness, die besloten hadden om in de containeroverslag te investeren.
SHV zat samen met Kruwal op Pier 7 in de Waalhaven, Kruwal vooraan en SHV achteraan op pier 7.

Afbeelding

Met de ombouw van kolenpier naar containerpier sloeg het concern twee vliegen in een klap, het kon zich terugtrekken uit de kolenoverslag op Pier 7 en de vrijkomende locatie was in die tijd zeer geschikt voor containeroverslag, de drie bestaande losbruggen van Kruwal en de twee bestaande losbruggen van SHV werden omgebouwd tot containerkranen.

Afbeelding

Na twee decennia kolen en vier decennia containers gelost te hebben in de Waalhaven zijn Brug 15 en Brug 16 verkast van de Waalhaven naar de Beneluxhaven in de Europoort en daar ( m.b.v. twee Figee kranen :) ) omgebouwd om brammen te lossen.

Afbeelding Afbeelding

Twee ouwe taaie gaan onvermoeibaar verder aan de nieuwe Brammenterminal op de Maasvlakte.

Afbeelding Afbeelding

( een bram is een staalplaat uit de eerste productiebewerking van ijzererts )

Afbeelding

Unitcentre is uiteindelijk opgegaan in de ECT, Uniport ging verder op pier 7.

Kruwal ging verder in de Europoort ( EECV ) en de SHV had zijn belangen in de EMO.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 01 Aug 2012, 18:53

Dacht dat die oudjes geloopt waren, wist wel dat er vanaf pier 7 een nieuwere brugkraan van pier 7 naar de maasvlakte is verhuisd.
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
albert

Berichtdoor albert » 06 Okt 2012, 19:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag naar Hardenberg geweest om de zeer fraaie CS van Sierink nog eens op de foto te zetten.
Bouwjaar 1962 dus 50 jaar oud,superkwaliteit uit Haarlem zowel van Stork als Figee.
Kijk eens naar de mooie pennenkrans.
Voor die tijd een zeer moderne kraan,tegenwoordig worden zulke mooie modellen niet meer gemaakt.

Groet Bert.
Dirtdevils

Berichtdoor Dirtdevils » 07 Okt 2012, 13:38

Op het eerste gezicht zou je zeggen dat het een Kampnagel is.
Heeft wel wat weg van de oude drijfkranen van Swarttouw.
Met bier en tieten kunnen we van het leven genieten
albert

Berichtdoor albert » 19 Okt 2012, 20:13

Beste lezers.

Conrad Stork heeft in Hasselt-en Meppel in de 40 t/m 60er jaren diverse kleine drijfkraantjes gebouwd voor de kunstmest overslag.

Afbeelding

Deze CS is in 1948 naar Hasselt gekomen en heeft 40 jaar dienst gedaan.
De hele dag staan in de cabine,handen-en voetenwerk.

Afbeelding

RL]

Wat moderner type kwam midden 60er jaren naar Meppel.
Heeft ook jaren dienst gedaan.

Groet Bert.
Glindow

Berichtdoor Glindow » 31 Okt 2012, 11:06

Van mijn kennis R.O. ontving ik bijgaande foto's van 2 stuks Stork kranen in de Eemshaven Wagenborg (die Jeroen wel bekent voor komen) maar let op, op de achtergrond twee kranen die in 1976 geleverd zijn (45 jaar oud) door Figee onder order 3820 met kraannummer 3322 en 3323 aan Montecatini Edison in Italie. Het blijft een mooi gezicht.
Groet, Peter

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mcdermoth

Berichtdoor Mcdermoth » 31 Okt 2012, 18:24

Glindow schreef:Van mijn kennis R.O. ontving ik bijgaande foto's van 2 stuks Stork kranen in de Eemshaven Wagenborg (die Jeroen wel bekent voor komen) maar let op, op de achtergrond twee kranen die in 1976 geleverd zijn (45 jaar oud) door Figee onder order 3820 met kraannummer 3322 en 3323 aan Montecatini Edison in Italie. Het blijft een mooi gezicht.
Groet, Peter

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Deze ?

Afbeelding

Die Conrad Stork heeft volgens mij bij Ter Haak aan de Suezhaven in Amsterdam gestaan.
Onderstaande afbeelding heeft kraannummer 2326, die aan de Eemshaven is de 2327.

Afbeelding
AlbertR

Berichtdoor AlbertR » 09 Feb 2013, 12:23

Wie kan mij info geven over de kranen van de RDM(Rotterdamsche Droogdok Mij) in de periode 1910-1930?
(Torenkranen op hooggelegen kraanbanen)

Groeten AlbertR
Ron H

Berichtdoor Ron H » 09 Feb 2013, 15:52

speur maar even bij www.shipmotions.nl
AlbertR

Berichtdoor AlbertR » 19 Feb 2013, 14:01

Die site is mij bekend, maar van kraanbouw(ers) staat daar geen info

Groet Albert R

Terug naar “Conrad Stork”